Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Små tips

Små tips

Det finns många små bra tips i datorhantering för att kunna arbeta mer rationellt.

Kortkommandon används inte av merparten av användare.

Det gamla sättet att textförstora genom ctrl+skrolla är ett.
Det är mer aktuellt nu än tidigare eftersom många med plattskärm har skärmen inställd på mycket hög upplösning. De flesta webbsidor är gjorda för 1024 x 768.

Jag vet att många skriver hela webbadressen, istället för att blåklicka och skriva t.ex gp och lägga till www och se genom ctrl+enter.

Det är bra om vi kan få fler tips från forumets datoranvändare.

Jag har frågat sju av mina vänner som har hotmail eller annan webbaserad adress och alla loggade in på hemsidan med sitt lösenord.

Forumets medlemmar vet naturligtvis att man skapar ett konto i t.ex. Outlook Express och tittar på sin e-post med en knapptryckning på bordets E-mailtangent.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

E-mailtagent?
Anton-du skrev:
Det är bra om vi kan få fler tips från forumets datoranvändare.
Här är mitt bidrag:

ctrl+a=Markera allt
ctrl+c=Kopiera
ctrl+v=Klistra in

E-Mailtagent hittade jag!! Har aldrig tänkt på det förut!!
Annons
.....och

ctrl+x=klippa ut
Anton!

Ett tips som är bra, är att scrolla automatiskt med önskad fart.

Om vi tar www.e24.se som är en lång sida att scrolla.
Då klickar ni på det lilla hjulet som sitter på musen. Ni måste göra det i sidan av texten. Inte i annonser.

När ni klickar så kommer det upp en liten svart"grej". Den kan styras genom att man bara håller i musen och bestämmer önskad fart på scrollningen

Det tar en stund innan man fattar vad det handlar om. För min del tror jag det tog en månad. Ha,ha!

Jag testade på IS Forum. Där syns det verka bra.
Vill ni avsluta så klicka på det lilla hjulet en gång till.
infoga tecken
[http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=40151&sida=2] ..
leiake!

Hör och häpna!! Detta kunde jag!!
Det här med e-post. På min webbläsare blinka kuvertet rött,när ny e-post finns att läsa.
Göcke!

Jag kollade din länk från år 2006. Det är ju otroligt att jag var så på bettet.

JAG BLEV FÖRVÅNAD SJÄLV. MINST SAGT.

Leiake

Ditt förslag om att hastighetsreglera skrollningen fungerar inte med mitt pekdon.

Jag har alltid installerat drivrutinen för min mus och valt dubbelklicks-funktion för rullhjulets klickfunktion.
Det är mycket rationellt och för mig oumbärligt i synnerhet på min arbetsdator som ej är ansluten till Internet.

Jag hastighetsreglerar istället med att vänsterklicka och att föra pilen mer eller mindre utanför textfältet.
Men detta måste vara allmänt känt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem