Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med utforskaren

Problem med utforskaren

Känner någon igen detta problem?

Har en nerladdat zipfil som jag vill ta bort. När jag högerklickar så slutar utforskaren att fungera. Det räcker med att jag bara drar musen över filen så händer samma sak.

Har sökt på nätet men kan inte hitta någon lösning. Har Vista.
Antal svar på detta inlägg: 10
prova med att ta bort den via kommandotolken
Tack Göcke! har försökt nu via kommandotolken med olika kommandon, men ack, det funkar ej!

Zip filen ligger på en extern hårddisk (L) i en mapp jag kallar "Mina Nerladdnigar).
Göcke!

Jag har löst det, fast på ett annat sätt.

Kan bara få bort zip filen om den ligger i en mapp. Så jag skapade en ny mapp, förde över allt annat tills zip filen var ensam kvar o tog bort den.

Fattar inte vad problemet är. Har ofta varit med om att utforskaren slutar att fungera så fort pekaren kommer över en zip fil. Får lov att undvika dem.

Tack för tipset i alla fall.
Annons
tack själv sofus för din feedback.
du kan ju testa din teori om zipfil ,med att skapa en tom textfil och döpa om den till .zip , och se om det är det som är problemet, eller bara skapa en för prov.
jag tror mer på att det var en stor fil du hade eller ett felaktigt namn på filen, som orsakade problemet. eller helt enkelt att checksumman på filen inte överäns-stämde med verkligheten.
sofus - göcke
Det här kallar jag feedback.
Mycket bra för IS att kunna hantera problem och ev lösningar.
Ska bli kul att se ytterligare inlägg av sofus med resultat av göckes (intelligenta) förslag.
Rent allmänt för IS
Glöm inte hur viktig feedbacken är för alla oss andra.
Göcke o Birger!

Ett hjärligt tack för er uppmärksamhet på min "feedback". Roligt, och tycker att det är viktigt och faktiskt något jag kan sakna ibland på forumet när någon ställer en fråga.

Ha dé gôtt
Hej igen.
Jag läste ditt problem och funderade över om ditt antivirusprogramm skannar zipfiler, och att det då tar lång tid för att göra detta och att det är då som du råkar ut för att utforskaren kraschar?
PerAsk!

Antivirusprogrammet skannar o det tar inte lång tid.

Filen kan jag ha hur länge som helst, men när jag vill öppna filen så händer det att utforskaren slutar att fungera.

Eftersom jag inte kan öppna den så vill jag ta bort den o det går inte, samma problem varje gång jag högerklicka o väljer ta bort.

Det räcker med att pekaren bara kommer över filen så händer samma sak. Men jag har som du ser löst det o kommer inte att ladda ner några zip filer mer.

sofus , tycker du ger upp för lätt, en zipad fil är ett av de mest förekommande filerna som bilagor í mail , så jag skulle försöka gå till botten med problemet, för datorn skall inte bete sig så som du nämner.
Göcke!

I ärlighetens namn så är jag väldigt dålig på det här med zippade filer. Har aldrig fått någon med mail o har själv aldrig zippat en fil o mailat iväg. De zip filer som har varit problematiska är när jag har laddat ner en sådan fil. Det är det som jag i framtiden skall undvika. Jag kommer inte att ge upp.

De datakunskaper jag har, har jag själv skaffat mig genom att klicka, söka, klicka, söka och testa. Det är det som är det roliga med att ha en dator. Att lära sig mer o mer. Visst har jag gått kurser men det har handlat om att lära sig program som Word, Ecxel osv. Har ECDL-körkortet.

Ja, nu skall det intagas en kopp kaffe med god glass efter en underbar middag. Ha en skön o go kväll och än en gång tack för omtanken.



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem