Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Run-time error 91

Run-time error 91

Har köpt en frimärkskatalog på CD men något går fel när jag ska öppna den. Först kommer ett litet mess som säger "Frida kan inte öppna databasen." (Programmet/katalogen heter Frida)

När jag okejat det kommer nästa mess (med gul varningstriangel) "Run-time error ' 91' : Object variable or With block variable not set". Sen kommer inget mer.

Efter bra support från säljaren tror jag inte längre det är nåt galet med skivan/programmet, utan att felet ligger i min dator. Nån som har några förslag? Har XP Pro med SP2 och inget annat som är konstigt eller skumt med windows.

Jo, jag HAR googlat på varningsmesset men inte hittat något som direkt stämmer in.
Antal svar på detta inlägg: 10
Önskar jag kunde hjälpa till,men har aldrig råkat ut för nåt liknande....

Möjligtvis kan kanske Moderator Göcke detta,eller någon annan,av alla de Data kunniga som faktiskt finns här på IS.

smultron , felet ligger i hur din databas har installerats eller ej.

felraporten säger ju att den inte kan öppna databasen, där ligger första felet.
sen kommer den efterföljande vb felkoden.

Suporten för programvara borde veta vilka fallgropar det finns med programvaran.
Tack för tanken netpet! Näe, ingen annan brukar råka ut för samma konstiga fel som jag.

Göcke:
Jodå, supporten sa att detta fenomen hade hänt några tidigare kunder som köpt den första versionen av programmet. Det var nån bugg som gjorde att installationen misslyckades och nån fil lade sig på fel ställe. Han blev väldigt förvånad när vi gick igenom min EJ misslyckade inst. och kunde konstatera att alla filer finns med, ligger på rätt ställen, har rätt namn och storlek osv. Jag har dessutom fått två nya versioner/uppdateringar av skivan men samma fel kvarstår. Det har inte hänt nån mer än mig säger dom, och eftersom det är frimärkshandlare och inte datatekniker så kan dom inte hjälpa mer.

Så frågan är fortfarande om, och isf hur jag kan lösa det?
Annons
Vist har de haft problem tidigare, den som har gjort programet borde ge dem de upplysningar som skall till för att det skall fungera.

Endera så har det med rättigheter att öppna/skriva till databasen, eller så kanske det behövs installeras VBruntime-module eller datbas moduler på din dator. eller liknande.

Men det är mina tankar så här på avstånd.
Helt klart är det en bugg som du som användare inte kan fixa.
om inte de som skapat programet har löst distrubueringsformen.
Sorry om jag uttrycker mig oklart.
Alltså, problemet med buggen ÄR ju löst av tillverkaren. (Sen tidigt i höstas) Ingen har längre något problem med programmet. Utom jag då. Jag har ingen orsak att tvivla på säljaren/butikens ord, därför tror vi att något är galet i min dator.

Ord som "VBruntime moduler, datbas moduler eller liknande" är rena grekiskan för mig. Vad ska jag leta efter, hur gör man för att hitta rätt "moduler eller liknande"?? Antar att det inte bara är att ta första bästa fil man hittar och installera....
smultron!

Kolla detta. Verkar inte bra!!

http://www.ewlstamps.se/frida/frida.htm
Jag har varit med om detta tidigare, då det handlat om riktigt DOS-baserade program
Vissa program kräver viss Visual Basic Runtime tillägg
för att kunna köras. Du måste veta vilken version som krävs.
Se bifogad hemsida.

http://support.microsoft.com/gp/vbruntime

Om jag enligt Göcke inte är ute och seglar förstås

Hej leiake och smultron,
de har bytt adress till www.ewlarsson.se
Ha,ha!! Så kan det gå. Jag trodde det var konkurs.

Kan inte dom skicka en ny cd till smultron. Det verkar ju inte vara fel på
datorn.

Allt annat fungerar ju.

Mystisk firma!!!!!
smultron , jag skulle testa att installera programvaran på en annan dator.
fungerar det då , så vet du med säkerhet att du skall rikta in dej på din dator.

utan att göra det, så vet du inte förutsättningarna för hur du skall leta.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem