Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Skrivare till datorn

Skrivare till datorn

Det är en finurlig uppfinning. Den är bra när den funkar. Men börjar den att krångla då finns bara ett aternativ.

Ta bort allt om skrivaren. Skicka in bifogad CD. Börja om från början.

Det har jag lärt mig dom sista dagarna. Ha,ha!!!
Antal svar på detta inlägg: 7
God Middag leiake
Men skall du inte börja med enhetshanteraren och avinstallera skrivaren. Tag bort USB eller vad du har för anslutning. Starta om datorn och anslut skrivaren så skall du se att det funkar att den installeras korrekt (Grundtips)

Jag köpte i augusti förra året en ny fast dator , Packard Bell IXTREME / J2869.
Windows Vista var förinstallerat på datorn.

När jag efter någon månad anslöt min skrivare , HP Deskjet 5740 , och installerade skrivarens CD så visade det sig att den här skrivaren inte fungerar under Vista.
Jag ringde till HP support och frågade dem. . Men svaret blev att det inte fanns någon driver under Vista för den skrivaren.

Jag har nu i flera dagar kämpat och installerat Windows XP på den stationära datorn. . Det har inte varit lätt. . Men efter mycket krångel har jag nu slutligen lyckats. . Skam den som ger sig.

Så nu fungerar skrivaren och många andra program som inte fungerade under Vista. . Det gick till och med att installera Norton Partition Magic 8,0 vilket inte fungerade under Vista. . Problemet är bara att längst fram på hårddisken ligger en liten tom partition (8 MB) stor. . Där låg förinstallerade filer som behövdes för att diverse funktioner och komponenter i datorn ska fungera. . Bland annat fungerar inte knappen man ska trycka på för att få ut CD´n eller DVD´n. . Jag måste nu högerkilcka på ikonen för DVD´n och sedan klicka på "Mata ut", då fungerar det.
Alla dessa filer har jag nu på en Recovery DVD som jag skapade innan jag installerade XP. . Så det ska gå att återinstallera till de förinstallerade funktionerna och Vista.
Problemet är bara att så länge den tomma partitionen (8 MB) ligger längst fram på hårddisken så kan Partition Magic inte hantera hårddisken. . Det står bara att hela hd´n är oläsbar. . När jag går in via Diskhantering kan jag se alla partitionenna på hårddisken. . Men jag kan inte ta bort den första tomma (8 MB)-partitionen. . Är det någon som har ett förslag på hur jag ska göra för att får bort den ? . Finns det något annat program som klarar det ?

Jag kommer aldrig att använda Vista något mer. . Och jag hoppas vid min gud (Oden) att Windows 7 kommer att vara bättre än Vista när den kommer så att man kan börja prova.

PonGot ! . . Det där med att ansluta skrivarens USB och sedan starta installations´CD tror jag är lite fel. . Jag vill minnas att det står att man inte ska ansluta USB-kabeln för skrivaren innan man blir uppmanad av installationsprogrammet.
Annons
axe!

Du har rätt. Igen!!!

PonGot är inte så bra på datorer och tillbehör. Jag tror han kör på utan att kolla instruktionerna först. Han är otålig!!!

Så gjorde jag för några år sedan. Men efter ett par "biljetter" så fattade jag att det var bäst att lugna ner sig och läsa på först.

Nu vågar jag inte ta hem ett program utan att "Googla" på det först. Det finns tydligen ett Forum för alla olika program. Då får man besked om det är "skit eller pannkaka".

Tog hem ett program om att köra "caterpiller" i sandstorm. Det går så fort så man storknar. Jag vill ha det i "pensionärsfart". Men det går inte.

Jag känner mig redan gammal. Måste man bli påmind. Det skall finnas olika fartnivåer i ett program.
Grabbar
jag kör mest MAC men har ett knippe laptops. Sonen har en Acer Ferrari och nu installerade jag en HP Deskjet 4100 med drivrutiner från en CD. Funkade perfekt och alla andra program som han har i sin Ferrari funkar.


Till axe vill jag framföra att man tar givetvis ur USB sladden innan omstart och när PCn är redo ansluter man skrivarens USB och finns då drivrutinerna där sedan tidigare så installeras dom korrekt. Hur läser Du?

Macen har en stor fördel i Leopard OS X som har de flesta drivrutiner förinstallerade....bara att väja.
Behöver jag tillägga att Ferrarin har Vista som OS
Varför klagar Ni på Vista? Det tar lite tid att lära sig. Det påminner om tidiga Mac OS. Vi har skaffat nya PCn på mottagningarna och jag sköter IT och har inte haft några stora problem, i varje fall inte större än med WXP Pro
När sonen fick en Acer Ferrari i studentpresent så sa han direkt (även alla kompisar) att Vista var "skit" Han bad mig installera WXP Pro i stället men nu efter 7 månader och lite undervisning av mig så är han helnöjd med Vista och vill för allt i världen i byta ner sig.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem