Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Privat mapp

Privat mapp

Är det någon datakunnig som kan hjälpa mig med detta problem.

Jag vill göra en mapp "privat" i en dator som har flera användare som bara jag kan komma in i genom ett lösenord.

OP är XP home och högerklickar man på en mapp så finns där under dela ut en ruta att " bocka i" om man vill göra den mappen privat,det är bara det att den tjänsten är grå markerad och därför ej åtkommlig.

Är det någon som har lösningen eller något annat prog som kan fixa detta på ett enkelt sätt.

Den funktionen jag vill ha är att man bara ska kunna öppna den mappen genom ett lösenord.

Tackar på förhand =D
Antal svar på detta inlägg: 8
Sök efter folder password eller nått på download.com så ska du nog hitta nått. Eller klicka på länken så finns där ett program du bode pröva...
http://www.download.com/Folder-Lock/3000-2092_4-10351540.html
Tack Ricky för tipset,har installerat folder-lock och det funkar helt OK.
Men jag har blivit nyfiken på varför det inte går att utnyttja den tjänsten som finns i XP Home eller kan det var så att det bara går i Pro versionen av XP?

Hoppas någon vet.....
Planeten , har du inte ntfs som filformat?
Annons
Hej,

Säkerheten i Windows är (enkelt förklarat) uppbyggd kring Användare och Grupper t.ex. Administrator som tillhör Administrators...filsystemet på dina diskar bör vara NTFS.

För att kunna nyttja detta så skall alla användare av Windows ha ett separat konto dvs. för datorn vara unika användare. Detta görs i Kontrollpanelen -> Användarkonton kom ihåg att göra användares filer privata...

Tänk på att en medlem i Administrators alltid kan "ta över" rättigheter till andra resurser på datorn...

Tänk också på att det kan uppstå en del märkliga problem om du gör dessa förändringar...
- Idag har allting som gjorts i din dator utförts av en medlem i Administrators...t.ex. installerat ett spel...
Det är inte säkert att en User i Users då kan starta det spelet...det tillhör ju Administrators...

/
Jag har ntfs och separata konton men jag har kanske missat att göra användarens filer privata som Paco påpekade om det nu kan bero på det.

Jag ska testa detta när jag kommer hem så får vi se om jag kan göra en mapp privat.

Jag återkommer i frågan

Sedan så styr du tillgång till din delade nätverks? resurs genom att ange vilka grupper/användare som får tillgång osv.

När du sedan anropar resursen: \\din dator\din resurs över nätverket så kommer en Windows inloggs dialog att visas alt. får du direkt access om du redan är inloggad...

/
ingen fara planeten..
jag fattar inte heller hur man ska göra i windows för att låsa vissa filer o mappar, kan man överhuvudtaget göra det?? måste ju finnas bättre program än windows standard, eller hur?
då e folder-lock ett bra program då, planeten?
OK alla hjälpsamma där ute

Om jag högerklickar på en mapp och väljer "delning och säkerhet" i menyn och sedan väljer flik "Dela ut" där finns det en ruta att bocka i om man vill göra mappen och undermappar privata.Men hur gör man för att få tillgång till denna möjlighet för på min maskin är den ej åtkomlig.

Jag kör som sagt XP Home,men man kanske behöver XP PRO för att kunna göra det.

Även fast Ricky tippsade om ett bra prog så har inte min nyfikenhet stillats

Hjälp mig med detta om någon kan

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem