Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Excel

Excel

Har fått en uppgift, som jag gått bet på.
Den lyder: Gör en tabell som via två slumptal genererar ett nytt efternamn. Genereras två lika namn (t ex grangran) visas en tom ruta. Ledning: Använd SLUMP, AVRUNDA.UPPÅT, LETARAD- och OM-funktionerna. Använd även ’&’-tecknet för att lägga samman två namn (strängar) i en cell.
Sedan är det 2 Excelkolumner med en massa namn i som lund (i ena) berg (i den andra) Det står även gren, gran,fjäll osv. De båda namnen i kolumnerna skall alltså sluppas ihop berg gren, gren fjäll osv. Så det skall bli nya namnkombinationer!
Någon som kan?
Jag har hållt på hela dagen...
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej "Igge"!
Kolla in din mail så ligger där en lösning åt dig i den bifogade excel-filen. Hoppas det var den lösningen du ville ha.

mvh, Magnus
Tack, det var det Jag var helt lost
Iggesörping, kan du skriva ned hur det funkar här på forumet,
så vi alla kan ta del av det.
Annons
Kul att höra! Jag äter, sover, lever Excel så det är bara kul att kunna hjälpa!
Vill oxå veta hur man gör
Visst Under de här kolumnerna (se frågan ovan) så finns det 2 celler.
Slump 1 står det i A11 och själva slumttalet visas i B11 där formeln:=(AVRUNDA.UPPÅT(SLUMP()*8;0)) finns. På raden under, i cell A12 står det då Slump 2, och i B12: =(AVRUNDA.UPPÅT(SLUMP()*8;0)) (Alltså likadant som i cellen ovanför.
Nedan för det, cell A13 står det leta rad, och i B13:
=LETARAD(B11;$A$1:$C$9;2) I C13 står det då:=LETARAD(B12;$A$1:$C$9;3)
Det enda som skiljer de här är att de ska leta i olika kolumner (B11, resp B12, där slump 1 och 2 står) I B13 står det nu ett namn slumpat fram ur kolumn B
I C13 står det nu ett namn som är slumpat ur kolmn C. Nu gäller det att sammanfoga de här två namnen till ett namn, vilket görs i B14. I A14 står det "Nytt namn" Formeln i B14 lyder: OM(B13=C13;"";B13&C13) vilket betyder att OM det står likadant i B13 som i C13, så skriv det som står mellan " ", i det här fallet ingenting. Sedan får Excel intruktionen att lägga ihop B13 & C13 till en sträng, och de båda namnen är sammanslagna

Jag skulle vilja ha bort rad 13 på något vis... Om det gick att få ihop formlerna B13 och C13 ihop med B14, på samma rad. Man kan ju fuska och dra ihop rad 13, dra upp den under rad 12, så den inte syns, men finns det en bättre lösning så vore det bra. Jag mejlade Magnus om det, men han har inte sett det
Hej igen!
Iggesörping, jag har mailat dig en korrigerad fil med hopslagning av formlerna som du ville ha. Det blir ju genast en mycket merkomplex formel när man slår ihop så här och vill ha OM-funktioner som är beroende i sin tur av LETARAD-funktioner, men det blir ju snyggare ju mer man kan gömma i formler utan att visa det i flera delsteg i olika celler. Ibland håller jag nästan på att slå knut på mig själv när jag ska försöka analysera mina egna formler efter en tid...hahaha.

Ha en trevlig kväll!
blueId_1 , är det inte det som är sporren att lyckas.

du får gärna fylla på din formell här också.

alltid lär vi oss något nytt
vh göcke

tack Iggesörping. och lycka till med Excel labbandet
Göcke: Helt klart en härlig tillfredställelse att lyckas få till en formel som löser det problem man har.

Så här skrev jag i cell B13 för att få till hopslagningen av formlerna:
= OM(LETARAD(B11;$A$1:$C$9;2)=LETARAD(B12;$A$1:$C$9;3);"";LETARAD(B11;$A
$1:$C$9;2)&LETARAD(B12;$A$1:$C$9;3))

För att cellhänvisningarna ska stämma så gäller följande:
- Cellerna B11 och B12 ska innehålla slumpformlerna.
- Område A1:A9 ska innehålla siffrorna 1 tom 9
- Område B1:C9 ska innehålla namnen som man vill kombinera ihop.

Mvh, Magnus
tack

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem