Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Funktion i Excel

Funktion i Excel

Godmorgon hoppas jag.
Jag kör en transaktionslista för en förening i Excel. Nu skulle jag vilja ha det som bankerna, att man får fram aktuell kontosumma i kolumnen till höger för varje transaktion som förs in.

Har hållit på och tragglat med det här på morgonen men klarar det inte.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Är det inte bara att lägga in autosumma för de aktuella cellerna
Viktigt att man använder ", " och inte ". " vid decimaler, annars går det inte att summera/autosummera. vågrätt/vertikalt.

Eller är jag ute och seglar?
Autosummera i den kolumnen jag arbetar i klarar jag men jag vill att det autosummeras vertikalt i kolumnen till höger. Som bankernas kontoutdrag.

Hoppas jag är tillräckligt tydlig.

Ja det är väl formeln till funktionen jag är ute efter.
Annons
Om du har transaktionerna i A-kolumnen löpande nedåt och vill ha en summa i B-kolumnen löpande på varje rad som summerar ihop alla tidigare rader inklusive den senaste transaktionen som du har på aktuell rad så gör du så här:

Antag att du har senaste transaktionen i cell A10. I cell B10 skriver du då:
=summa(A$1:A10)

Om du sedan kopierar cell B10 och klistrar in den i hela B-kolumnen så kommer "A10" i ovanstående formel att ändras till korrekt rad i alla formler medans "A$1" kommer att ligga fast.

Var det så du menade bengan?
Nej får bara en nolla i B kolumnen när jag klistrar in.

Kanske gör något fel.
Testa att summera hela transaktionskolumnen någon annanstans i bladet. Om du får rätt summa då så kan man utesluta att det smugit sig in ett ogiltigt talformat i någon av transaktionerna som gör att det inte funkar.

Om du vill kan du maila mig din excelfil så kan jag kika på den. (OBS! ersätt då transaktionsbeloppen med påhittade värden så klart)
blueid_1 du har mail.

Bengan..
bengan: Glömde även att säga att du måste spara ner den i Excel 2003-format då jag kör den versionen. Kan inte öppna filen annars tyvärr...
blueid_1. Skickat
bengan: Lösningen postad på mailen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem