Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Funktion i Excel

Funktion i Excel

Godmorgon hoppas jag.
Jag kör en transaktionslista för en förening i Excel. Nu skulle jag vilja ha det som bankerna, att man får fram aktuell kontosumma i kolumnen till höger för varje transaktion som förs in.

Har hållit på och tragglat med det här på morgonen men klarar det inte.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

blueId_1 Tack för hjälpen det fungerar.

Bengan..
bengan ,, lösningen blev ??

blueId_1 , det var ett intressant förslag angåenda formeln.
Jag använder en tabell i Word 2003 för att bokföra mina uttag på mitt bankkonto.

I kolumn C ( saldo ) använder jag en formel [ =sum(c4;b5:b6) ] , där c4 är saldot från föregående tabell b5 är det första posten i den här tabellen och b6 är nästa posten i kolumn b.

Om jag t.ex. har skrivit in ytterligare 4 poster i kolumn b ( alltså till b10 ) måste jag kopiera formeln i cell b6 [ =sum(c4;b5:b6) ] till cell b10 och manuellt ändra formeln till [ =sum(c4;b5:b10) ] för att få fram saldot i kolumn c.

Jag har försökt som du skrev att använda tecknet $. . Men det kommer hela tiden upp att det är ett syntaxfel i formeln.

Är det möjligen så att det som du föreslog bara fungerar i Excel men inte i Word tabell ?
Annons
axe!

Du är otrolig! Men mysig.

Du nämner bankkontot. Litar du inte på banken.
Det gör jag än så länge. Men utan statens insättningsgaranti då hade min madrass varit tjock. Men vad hjäper det att sova på tusenlappar som inte är värda något. Man skall sova på guldtackor. Det blir lite hårt och knöligt men man kan ju linda in dom i något mjukt. Gåsdun från Kina.

När förtroendet för bankerna är slut. Då är vi tillbaka till "apstadiet". Hoppas vi inte hamnar där.

Bananer är goda. Men inte i flera år.

axe:
Det är möjligt att funktionen att låsa referenser med $-tecken bara funkar i Excel, jag vet inte. Kan bara säga att jag aldrig skulle komma på tanken att göra kalkyler i Word när det finns eminenta hjälpmedel som Excel!
Men alla är vi olika så jag önskar dig lycka till med kalkylerandet i Word!

bengan:
Vad kul att det funkade till sist! Hoppas du hade nytta av mina försök till förklaringar vad jag hade gjort i ditt excel-ark.

Sköt om er!
Internet har legat nere tills nu. En förklaring:

Summa i D5, en transaktion i D6. Skriv i E7. =SUMMA(D$5:D6)

Dra i fyllnadshandtaget så räknas alla transaktioner du gjort med den faktiska summan ut i E kolumnen. Nu vet jag att jag har cirka 250 transaktioner över året, så jag drog i fyllnadshandtaget ner till 300 på Excelarket.

Nackdelen är att efter sist gjorda transaktionen har du den slutsumman i hela E kolumnen

Men det räknar ut summan automatiskt hela vägen i E och det var så jag ville ha det.
Hoppas att jag var tydlig.
Bengan.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem