Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn startar ej

Datorn startar ej

Datorn har blivit helt knasig. När jag startar den så tar det c 20-25 min innan den startad å hårddisken tuggar hela tiden 'taraaamp, taraaamp ' när så slutligen startsidan har kommit upp efter ca 20 min så går det inte att starta nåt program (hårddisklampan lyser hela tiden). Har startat en gång i felsäkert läge men det tar lika lång tid i felsäkert läge. CHKDSK har körts en gång å det var helt ok ... Det är en COMPAQ Presario 8760se dator med XP .

Nu har jag flyttat över hårddisken till en annan dator och där ser den ut att funka, har nu även säkerhetskopierat viktiga data, skönt!
MEN då är frågan va´ kan det vara för fel då på datorn eftersom den inte startar?

Kraftaggregatet, moderkortet eller .... har hört att man kan se i 'biosen' eller nån annanstans hur mycket ström kraftaggregatet lämnar ifrån sej
tacksam för tips...
Antal svar på detta inlägg: 4
kolla cpu fläckten det första du gör att den verkligen snurrar med hög hastighet. och att fläckten i nätaggregatet ochså snurrar, har du separat grafikkort så kolla fläckten där också.

nästa steg är nog att testa med nytt nätagg sen. om du har ett.

angående bios och moderkort , så måste du uppge vad det är innan någon vet vad du kan se
Har kollat så fläktarna snurrar ser ut att vara ok både i nätaggregatet, moderkortet och den som sitter i 'väggen'

Så nästa steg är väl då att testa nätagg.. har inget annat så, som jag skrev tidigare, har jag hört att man kan se i bios vilken sapänning nätagg. levererar. Nu är det så att jag kommer ej in i bios - vet ej vilken tagent jag skall trycka på för att komma in i bios -
finns nån hjälp att få här?

Det är en COMPAQ Presario 8760se dator det gäller
kan vara del knappen
Annons
Kan tänka nu funkar datorn igen ... sköööönt!

Har kollat med ett annat nätagg. .. men de blev samma resultat..

SÅ sen satte jag i XP-skivan å de började att rulla på, så småningom kom frågan om Reparation å då skrev jag in ett R å enter.
Sen kom en fråga om vilket system som skall repararas
det stod 1: C:Windows

jag skrev 1 å enter ....

så småningom kom jag in i DOS å tänkte skittt nu funkar det inte ... MEN
då körde jag CHKDSK i dos å det kom att några filer var de del på å DÅ körde jag om
CHKDSK med /R (tror jag) det skulle i allafall reparera ... det tog ett tag ...

sen skrev jag EXIT vilket fick till följd att det avslutade ... jaha då tänkte jag de funkade INTE ....

MEN startade datorn å då flög den igång som vanligt ..... SKÖÖÖÖNT !!!!!

Vet inte om de var CHKDSK som fick fart på datorn igen.. men nu funkar det!

Tack alla för stödet i 'min svåra stund' !!!!!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem