Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Rescuedisc?

Rescuedisc?

Hej. Nu har jag förstört datorn igen och behöver ladda om Windows med mina tre Rescuediscskivor. Men när jag bootar från dos säger den att den vill ha master cd 1, jag provar med samtliga rd skivor men ingen vill fungera. Måste tyvärr göra dett då jag har fått nåt elakt spyware som gör att jag ej kan uppdatera Windows eller ens gå in på WinUpdates hemsida, tacksam för skyndsam hjälp.

Just det, kör Windows Xp

tack på förhand Carl-H
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Carl-H , du bootar inte från dos i XP.
stäng av datorn med den första cd-n i , och starta upp datorn
var beredd att svara att du skall boota från cd-n.
om du inte får den möjligheten så kolla i bios att stöd för cd-boot
är ikryssat.
Hej Göcke. Jag startar med cd 1 i och den sätter igång ett program som heter oemsetup och sem kommer jag ändå till läget där den vill ha master cd 1 och sen kommer jag inte vidare. det här med bios har jag ingen klll på verkar inte ens komma in i bios när jag startar, den vägrar lyda när jag trycker esc eller del. Tacksam för vidare feedback.
Ser ut som om du skall koncentrera dej på att ta bort viruset/spywaret , det är förmodligen det som jäklas med dig.
du kan ju prova att ge mig ett mail
Annons
hej. Helt rätt så har jag spyware som vägrar försvinna men det löste sig med rescuediscarna. Jag hade lagt in discen i fel cd läsare. Spywaret artarade sig så att jag inte kunde lägga in internetstart som startsida utan det kom tillbaka till nåt annat hela tiden, sen försvann möjligheten att uppdatera windows, den vägrade gå in på winupdates hemsida och jag kunde inte knappa in funktionen i säkerhetscenter. Körde med Firefox ett tag men vid sökningar me adaware så kom det hela tiden en ny strid ström med spyware och liknanade. Laddar om burken nu och återkommer med rapport.
Carl-H , mycket onödigt arbete för lite spyware/adaware och annat skit.
Vill ge er alla ett tipps . sluta att installera om,
och ge er ut i kriget mot dessa marrodörer istället.
Ta reda på vad ni fått in för skit och hur, och hjälp de seriösa att skapa raderingsverktyg till dem. och andra motmedel.
Att bara radera eller installera om är att göra det lätt för dessa
knäppgökar att fortsätta, förmodligen sitter de och skrattar i mjugg nu och tycker att de är jätteduktiga.
mvh // göcke
Skulle gärna ge mig in i kriget Göcke, men saknar kunskaperna för att hitta och rapportera filerna jag är drabbad av. Försöker hålla allt uppgraderat för hålla vargarna vid porten men mer än så kan jag nog inte göra.
Hej.

Kan inte låta bli att lägga mig i det här. Här e en bra sida för nybörjare som handlar om virus och spyware.

http://monicas-antivirus.sacinom.com/

Om man vet vad filen, filerna heter, finns instruktioner om bort-tagning på

http://www.pchell.com/

Föresten. På min dator kommer man in i bios om man trycker F2 vid starten. Det kanske är olika på olika datorer?
Carl-H ingen kritik mot dej, men det kan räcka att använda de
hjälpmedel som vi har föreslagit här på IS tidigare, under fråga
MS AntiSpyware beta och andra trådar.
Adaware SE
Spybot Search & Destroy (S&D)
HiJackThis mfl
De har också forum där de tar upp problem och man kan få hjälp.

Tänk er att hur ni än Raderar och formaterar och ominstallerar så
kommer ni alltid tillbaka till samma punkt att ni skall uppgradera och installera en massa skydd och sedan börja om igen om/när ni får problem.
Jag ser det bara som slöseri med tid med att göra om samma saker flera gånger. när man ändå faller i samma lucka igen.

Ett tips är att när allt är installerat med uppgraderingar och allt
göra en backup/image och en återställningspunkt som man kan backa tillbaka till. utan att börja om från början.

Börja att testa detta redan efter nästa ominstallation så ni finner på hur ni kan jobba så skall ni se att det kommer att lära er en del. Det är ju just då ni har som minst arbete att återställa systemet med, och ni kan testa med att radera hela kataloger eller döpa om dem osv
för att se vad som händer när ni försöker backa systemet.

Och var inte rädda att göra det, ni är ju inte rädda att använda rescuediscarna så varför inte testa detta.

Kan garantera att ni kommer att spara en massa svordomar

lycka till
mvh // göcke

Ett tips på ett bra spyware-program är GhostSurf 2005 Platinum. Det är grymt! Om man kör det samtidigt som man surfar får man garanterat inte in minsta spyware i burken(det känns så iaf). Scanning finns, och den stoppar också popup och en massa saker. Du kan surfa anonymt, gömma ditt IP med mera.
Finns ingen crack till till det dock(vad jag hört), så det blir till att hitta en fungerande serial
Föredrar att betala för mina program, vill själv ha betalt för mina tjänster. Har lagt om alltsammans nu trots att det bara var spyware eller likanande, kör med Panda Tutanium som antivirus och MS AntiSpy Beta mot spywaren, har testat ett par timmar nu och det verkar funka bra. Brukar tyvärr ladda om allt varjegång det går snett men kopierar allt på dvd-skivor först för att få med allt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem