Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Vista vs Xp

Vista vs Xp

Hej alla glada IS-are o ha en bra helg!

Har börjat tröttna på Vistas översittarfasoner,t.ex.hur mycket Du än loggar in som administratör,så

får man lik förb..upp en ruta med:Du är inte behörig att göra det eller det,ta kontakt med administratören.

Men det är ju för (piiip ) jag...Plus allt annat...

Så jag överväger starkt att lägga tillbaks XP igen (Ms kommer att tillhanda uppgraderingar till 2014)

Kan man ev. sen uppgradera direkt från XP till Windows 7,som ska vara snäppet bättre än Vista

M.v.h. Den gamle o Datorn..
Antal svar på detta inlägg: 10
bln
nja inte direkt från xp till w7
utan man få ta den gamla
hederliga cd skivan för att uppgradera, som man kan köpa för 1200-1500 kr på Microsoft
men om du köpte en ny dator vilket vista har du ?
buissnies har en ned graderings skiva där du kan nedgradera från vista till xp
Jag har Vista Home Premium,så i värsta fall kan jag ju,först uppgradera till Vista igen o sen gå vidare till W7...
Loggade du in som adminstratör första gången ? Har du flera användar konton.

Har Vista inga problem med det du hänvisar till. Får förfrågningar om jag godkänner program jag ska öppna annars inga poroblem. Går kanske inte och ge Vista skulden.
Annons
bln , är du för gammal att lära om ??

finns inga översittarfasoner i hanteringen av rootkontot på ett endaste OS
vilket du än väljer.
snarare handlar det om hur du själv upplever det.
och vilken säkerhet du kan få
Brukar i regel vara IBT(idiote bakom tangentbordet..)
Men i detta fallet så är jag tydligen inte ensam....

Nu firar vi Fredag!!
/Bertil..
bln

Om det var detta du menade? Vad är detsom stör dig
Det är ju bara att inaktivera. Men säkerhet på egen dator är väl bra.
då slipper du få installerat sånt du inte själv har godkänt.
Tänk efter före är min paroll.

-------------------------------------------
Nedan. Klippt ur Hjälp & Support Vindows Vista Premium

Aktivera eller inaktivera Kontroll av användarkonto (UAC)

UAC (User Account Control) kan hjälpa till att förhindra otillåtna ändringar av datorn. Funktionen ber dig bekräfta alla åtgärder som kräver administratörsrättigheter, t.ex. installation av programvara och ändring av en inställning som påverkar andra användare.

Du bör inte inaktivera UAC (User Account Control). Om du måste inaktiverar funktionen bör du aktivera den igen så fort som möjligt.

Klicka här om du vill öppna Användarkonton.

Klicka på Aktivera eller inaktivera användarkontokontroll. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Markera kryssrutan Skydda datorn med hjälp av UAC (User Account Control) om du vill aktivera UAC, eller avmarkera den om du vill inaktivera UAC, och klicka sedan på OK.



Klicka på start, klicka på administratörsbilden... Aktivera eller inaktivera kontroll av användarkonto (UAC)
Ännu en Site som behandlar detta ämne

http://www.jenst.se/2007/08/05/smart-sakerhet-i-windows-vista/

Vad jag förstår så kan man bara köra directX.10 på vista... och spelar spel man så vill man ju det.

Upplever även vista som något stabilare än XP...

Men det är drygt med den där administratörs-grejen.
Spela spel. Det överlåter jag till min spelmaskin PlayStation och kör via Storteven med riktiga kontrollspakar.
Inga tunga spel på datorn. Det blir bara bekymmer. Men det är min privata åsikt
Så directX.xxx har jag ej installerad. Kan ej uttala mig om detta.

Vad gäller Vista. Så gillar jag den där "säkerheten" och man kan felsöka när man vill och man känner sig hela tiden uppdaterad. Stabilt, så uppfattar även jag Vista.Vista talar ju om i fall man har gjort ngn tabbe. Men så kör jag ju inte en massa otyg, utan endast sådant man behöver för att surfa säkert och smärtfritt.
En förutsättning för att man ska gilla Vista och förstå det, då måste man läsa Hjälp & support. Där finns det mesta om man kör huvudet i väggen. Omfattande, javisst, men det är allt om man vill fördjupa sig.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem