Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

HJÄÄÄLP datorstart

HJÄÄÄLP datorstart

Under en veckas tid har jag ägnat kvällarna åt att försöka demontera en bärbar Acer Travelmate 3004.
Till slut lyckades jag, och fixade felet på anslutningskontakten till nätadapterna.

Nyss har jag nu monterat ihop den och den startade utan problem, MEN sedan ville antivirusprogrammet uppdatera sig och sedan starta om datorn.

Helt plötsligt så kommer jag bara till att windowsloggan syns och sedan startar datorn om och jag kommer hela tiden till skärmen där jag kan välja felsäkert läge.

VAD HAR HÄNT?

Eftersom windowsloggan syns så fungerar uppenbarligen hårddisken och även grafikkortet som det ska. Jag blev lite orolig då jag lyckades lägga kabeln mot fläkten som kyler processor mm och att det då blivit överhettat någonstans, men det verkar ju som om windowsinstallationen har kraschat?
Antal svar på detta inlägg: 10
kan också lägga till att jag inte kommer in i felsäkert läge heller.
en liten möjlighet är att du har en trasigt filsystem
starta upp externt och kör scheckdisk på c.
Du menar att ta loss disken och koppla in på annan dator, eller???
Annons
forts.
Tog loss disken och monterade i ett externt kabinett och kör just nu i annan dator och direkt när jag anslöt den via usb-porten så kom det upp ett meddelande om att några filer var skadade Secure någonting, och att jag skulle göra checkdisk. Håller på med detta nu och återkommer.
du kan göra som du gör nu. alternativt starta med en xp-skiva och köra från den. om din disk tar lång tid på sig att reparera och det är cluster fel . så överväg att clona disken efter reparationen och byt ut den till den ny
Jag körde checkdisk, men det verkar inte rätta till felet, utan varningen återkommer hela tiden. Filen eller katalogen $Secure är skadad. Kör Checkdisk
Jag försökte sätta in en vanlig XP-skiva, men fick den inte att läsa denna, utan datorn fortsätter till hårddisken, trots att jag ändrade bootsekvensen.

Det är kanske inte någon mening att lägga mera krut på denna dator, utan skaffa en ny istället?
disken är skadad , så en ny disk måste till i alla fall
Det märkliga är att när jag kör disken nu externt, så finns där ingen windowskatalog någonstans. Det verkar som om den ligger i någon dold del, om det nu är möjligt?
Så är det då löst, men är det någon som vet hur Acers hårddiskar är uppbyggda.
Jag har partionerat om hårddisken och installerat XP igen och det funkar.
Det visades sig vid partioneringen att det fanns tre partioner. En som var på ca 30gb och hette Acerdata och en liten på ca 1gb som hette något med XXX utility, samt den tredje som innehöll "Mina dokument" och som också var ca 30 gb.
Ingen av partionerna kunde jag se i utforskaren, utan dessa dök upp först vid partioneringsläget i installationen.

Inte heller fanns det något windows som syntes i utforskaren, utan detta bör ha legat i Acerdatapartionen?

Nu är dessa dock borta och ett vanligt WinXP är installerat.
knapast något att spekulera i när du har raderat alla partitioner och
börjat om.
men utility är Acers egna drivrutiner, förmodar jag
osv.

se upp i fortsättningen så du inte har andra fel än partitionsfelet tidigare.

kör en chkdsk med jämna mellan rum den närmaste tiden.
ifall det är några andra fel som inte syns just nu.

sen förmodar jag att du installerat en annan XP, var det redan xp på maskinen när den såldes , så har du låst två licenser till datorn.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem