Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Win XP - skadad fil

Win XP - skadad fil

Nu var det strul med XP ... kom meddelande att fil NTOSKRNL.EXE , som finns i bibl Windows\System32, var skadad eller saknas ....
Har kollat å konstaterat att den saknas .. hur kan sån hända ????

Nu har jag 'trixat lite' å till slut kopierat denna fil från en annan dator med XP å trodde då i min enfald att det skulle funka men så var ej fallet... ovanstående meddelande kommer ej men det går EJ att starta XP...

Då är nästa fråga finns det nån annat 'trix' man kan göra eller är det en ominstallation som gäller?

Konstigt att en fil bara kan försvinna är helt säker att jag avslutade på riktigt sätt ... finns det nån förklaring?
Antal svar på detta inlägg: 6
ett virus som har bytt ut/tagit bort denna filen

du skall expandera filen från i386 katalogen. som är orginalet på din installation
gör detta som admin i komandotolken
Skriv:
Expand d:i386 toskrnl.ex_ C:WindowsSystem32

d eller c ersätts med vilken enhetsbokstav du har
Tack för alla tipsen!
Har startat med XP-skivan och angett R och så småningom kommer man till ett DOS-fönster OCH där har jag kopierat NTOSKRNL.EXE från XP-skivan med följande dos-kommando :

expand j:\i386\ntoskrnl.ex_ c:\windows\system32

så kom en fråga om att ersätta fil vilket jag svarade J på.

Har även kört CHKDSK men det kommer ej några fel-meddelande.

När jag sedan startar så kommer jag till sidan där man kan ange om man vill starta i 'felsäkert läge' mm MEN vilken alternativ som väljes blir det bara en svart skärm med coursen blinkandes uppe i vänstra hörnet. Vad göra nu?
Skriv windows vid den blinkande kursorn om det går. Och Enter.
Men du kanske har en vågrät kursor då går det inte.
Den måste vara lodrät och vänta på kommandotext.
Annons
Ozzy, tack för tipset men tyvärr det var en vågrätt kursor så de´ funkade inte.
Du ominstallerar utan att trycka på R, så småningom frågar programmet om du ska nyinstallera eller behålla dom gamla systemmapparna. Då behåller du gamla systemmapparna så får du behålla allt intakt i mapparna och programen.Låt skivan vara i till datorn har laddat programmet.Eller kanske du kan systemåterställa vad vet jag.
snodden, Tack för tipset!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem