Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Raderad mapp återkommer...

Raderad mapp återkommer...

Hej igen.

Nytt problem som visserligen varat ett par månader men nu får det räcka...

Jag skulle fixa lite MP3 filer till en arbetskamrat för hon hade köpt en ny Mp3-spelare för sin utlandsresa (bussresa)

Hon äger ingen dator och hon hade med sig egna cd som jag skulle plocka ett visst antal låtar från.

Jag skapade en mapp på skrivbordet med hennes namn för att lätt kunna hitta den.

Efter jag var klar så kopierade jag in filerna (mp3) till hennes spelare och sen raderade jag filerna i mappen och glömde radera mappen.

Efter ett par veckor så raderade jag även den.

Problemet som är nu att den där mappen har jag raderat minst 30 gånger men den kommer tillbaka när den själv tycker det passar.
Jag har både raderat den genom att klicka & trycka på Deleteknappen, Dra den till papperskorgen, Hålla ner shift och radera den permanent genom att trycka på Delete.....

Jag har skapat nya filer och spart i mappen för att sen radera men den kommer tillbaka som tom mapp.

VAD ska jag göra för att den ska försvinna ?

Den är inte ivägen men den ska inte iheller finnas kvar...

Mvh Mattias
Antal svar på detta inlägg: 9
har du provat å radera den i felsäkert läge? Kan du ha nåt program som använder mappen så det är därför som du inte kan ta väck den? Om du nu inte får väck den, kan du då flytta den så du slipper se den tills du fått svar på vad du kan göra för att ta väck den?
Om den inte ligger som ett program. Utan enstaka filer i en katalog Så kan du testa med Programmet "Unlocker"

http://www.datormagazin.se/frinedladdning/allaprogram/article134479.ece


http://www.scanwith.com/download/Unlocker.htm

jag vill inte klanka på Ozzys tips men Unlocker verkar var ett program som används lite på egen risk eller har jag fel?
Annons
Som programvara är den harmlös mot "systemet". Men som med allt annat som har med datorer att göra. Man måste göra rätt när man tar bort. Om det ska bort som i detta fallet, är det permanent. Det lägger sig icke i papperskorgen. Men jag har använt det själv vid något tillfälle då jag inte fick bort en katalog med underliggande filer. Men med Unlocker så försvann de vid nästa uppstart, vilket programmet säger att de ska göra.

Det går att ta bort via "Lägga till/ta bort program", om man ångrar installationen.
För att veta att man generellt ska veta att allt försvinner rekommenderar jag "Revo Uninstaller" Det rensar allt som har med avinstallerande program att göra. inga install-filer eller annat skräp i registret blir kvar. Finns fyra olika nivåer.
Men som sagt. Det är u.p.a. som gäller.

Zactell
För mej låter det här som om en trojan finns i din oborttagbara mapp,prova att scanna med nåt Trojan/virus program eller genom att aktivera "visa dolda filer" i mappalternativ i Kontrollpanelen,checka sen mappen om där "lurar" någon "ful fisk" men som sagt var Scanna trojaner/virus är nog det bästa tipset.
om nu Pettersson har rätt å det låter inte orimligt så kan jag rekommendera malwarebytes antimalware.
http://www.malwarebytes.org/mbam.php
Jag har flyttat den till annan plats tidigare och efter någon vecka så raderade jag den därifrån.
Någon dag senare så fanns den på skrivbordet igen =)

Jag har inget i mappen som är synligt och det är en mapp som jag inte använder till något program alls....

Ska kolla dolda filer först sen ska jag ladda ner malwareprogrammet.


Återkommer
Nu har jag utfört scanningen med det programmet och jag såg inga problem ang den mappen.

DÄREMOT, så hittade den sig själv och det var ett hot mot datorn och jag ombads att ta bort programmet

Jag klickade fram dolda filer och där fanns inget så det är också OK.

Nästa steg blir att jag döper om den och lägger in annat i mappen för att senare ta bort allt.

Återkommer igen med en ev. lösning på problemet :) (hoppas jag)


Mattias
zactell , kan det vara något av programen som du brände skivorna med som
återskapar mappen.

är det inte ett virus/trojan så ligger det på programnivå för just bilder/musik
som återskapar den

möjligen så kan det finnas rester i registret som pekar på att skapa en sådan mapp

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem