Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Defragmentering

Defragmentering

Hej
Tänkte bara höra om någon kan förklara ett fenomen i samband med defragmentering.

Jag har kört min "huvuddator" i 2 år med win xp home installerad och den har gått klockrent under den tiden. Jag har 2 hårddiskar i burken. Under den här tiden har jag flera gånger kört defragmentering, trots att analysen visar att det aldrig har behövts, varken på disk C eller F.
Nu för några dagar sedan tyckte jag det var dax att blåsa ur burken och har har nu installerat om allt.
Fick därmed en dator som går som en dröm (den började bli lite seg dessförinnan).

Jag trodde i min enfald, att då jag nu installerar allt från skratch igen så borde hårddiskarna INTE vara defragmenterade. Döm om min förvåning när jag nu testade och det visade sig att de var i STORT behov av defragmentering. Varför då undrar nyfiken?
Antal svar på detta inlägg: 9
PerAsk , en defragmentering packar ihop och i bästa fall reorganiserar filerna.
Men en nyinstalltion skriver ned innehållet som den får i uppgift att installera. och då blir det luckor och filer utspridda.

Men om din dator mår bra efter en nyinstallation så skippa en defragmentering. Ett merarbete som dagens relativt snabba och stora diskar knappt gör bättre.

Det som slöar ned i dag är cashar, logfiler och annat som växer.
Jodå, det här känner jag till, men jag har aldrig upplevt det här förut att det har blivit så stora luckor.
Ta en funderare på hur själva installationen går till.
utgå ifrån att du har en nyformaterad disk och börjar installera.
vad gör installationen först.
jo kopierar till disk
packar upp
installerar
raderar

det blir ett par hål alltså.
Annons
Ett par hål. Det ser ut att vara hål i hela hårddisken. Disk F som endast används för att spara på har aldrig tidigare haft tillstymmelse till defragmentering, är nu enormt defragmenterad.
Din F: disk borde vara fragmenterad om du använder den för att spara grejer på. För varje gång du sparar skriver du till disken och filen troligen blir utspridd.
Skulle tro att defragmenteraren har visat fel tidigare, om det inte har visats när det behöver defragmenteras. Har själv varit ute för att det stod 3 GB använt utrymme fast det var mycket mer. Men det har fixat sig nu.
Tips:
Stäng av växlingsfilen när ni defragar.
Annars defragmenteras inte det utrymmet som är reserverat för växlingsfilen.
Det är ju inte nödvändigt, men det blir lite extra defragat.
Schysst med såna tips, det gillar vi!
Men hur gör man det då?
Elias
Högerklicka på ikonen"Den här datorn"
Välj egenskaper, klicka på fliken avancerat, klicka på knappen inställningar i fältet "prestanda".
Välj sen fliken avancerat igen,längst ner finns ett avsnitt som heter virtuellt minne.Klicka på knappen "ändra".
Bocka i "ingen växlingsfil".
Glöm inte att trycka på knappen "aktivera".
Starta sen om datorn och kör defrag.

GLÖM INTE ATT SÄTTA PÅ VÄXLINGSFILEN IGEN EFTERÅT.


Det tar ju sin lilla tid att defraga så det är lätt att glömma att man stängde av det virtuella minnet.
JAg glömde det en gång, kunde inte fatta att datorn blivit så jäkla seg.

Växlingsfilen bör vara 1,5 gånger ram minnet.
Största värde, 3X ram.
Är du osäker så låt windows sköta inställningen.
Funkar bra.



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem