Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Radera filer permanent

Radera filer permanent

Jag har raderat många filer i min dator pch sedan tömt papperskorgen men de finns ju ändå i datorn. Någon som vet ett mycket bra och lätt gratisprogram som man kan radera filerna permanent från datorn så man inte kan se dem eller återskapa dem igen.
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

RajRaj
Revo-Uninstaller
Har fyra nivåer vid avinstall. De två sista nivåerna tar bort allt, enda ned i Registret.
Längre behöver du väl inte gå. då är alla installfiler borta.
Man får full insyn i hur Revo jobbar och kan göra självval/ta bort de sista spåren av RegisterNycklarna och dess filer som har med programmet att göra.
Bättre kan man inte önska sig.

Men för att Deleta ett porgram,med Revo, måste det vara installerat och en program-Ikon finnas.

Jag kör även Glary Utilities som Egil rekommenderar.
Men att ta bort/rensa filer är det ju inte bättre än CCleaner. Det har andra egenskaper jag utnyttjar.
En utväg är att gå in i Reg-Edit och gå genom aktuella nycklar och radera manuellt. Hade för mig att det skulle finnas en sökruta där
du ev. kan skriva Kaspersky
Glömt vilket det är ."Machines eller User eller Users.
Nån av dem är det för programnycklar.

Men detta är inget jag råder dig till.
detta är rent u.p.a.
Jag tackar för alla svar jag har fått. Jag har löst det hela ocg också testat Glary Utilities och ett mycket bra program. Jag har sedan tidigare Revo Uninsatller och det måste jag rekomedera för andra IS användare för det är kanon.

Jag stänger nu denna tråd.
Annons
Hej då!
Fint att Du är nöjd. då är jag också nöjd.
Men.
Det är nog fler som vill veta hur du löste det med "permanent radering" av filerna . Var det ev. hjälp, eller löste du det på annat sätt?
//För historiken
Detta verkar ju ha löst sig redan men jag ville bara rekommendera ett par program för den som är nyfiken...
Advanced SystemsCare är ett program alla borde använda/ha nytta av. Speciellt om man inte kan så mycket om datorer, då det är (tror jag) lätt att förstå även med blygsamma kunskaper. Här står det lite:
http://blogg.tkj.se/advanced-systemcare-stadar-datorn-gratis/
Kan laddas ner här:
http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.159410

Det är samma typ av program som Glary Utilities (vilket oxå är mycket bra)

Ett program som raderar permanent är Eraser - programmet skriver alltså över den fil man vill radera flera gånger så att filen är omöjlig att återskapa.
http://www.heidi.ie/node/6
Programmet installeras så att man kommer åt det genom att högerklicka (man högerklickar på en fil och väljer "Erase" då man får en fråga om man är säker (samt kan välja olika raderingsmetoder)
Programmet har några år på nacken (2003) men är gratis och funkar fint. Tyvärr endast på engelska.
Välj alternativ 2 under nedladdningar (Eraser 5.7 etc...)

Som andra varit inne på här så finns ju spår kvar i register och annat, och om man inte är säker på vad man pysslar med ska man vara försiktig med att radera vissa filer/program.
Jag har haft stor nytta av eraser i fall då program eller skräp envisas med att inte avinstalleras eller filer krånglat.
Det ger en viss tillfredställelse i att bussa eraser på en trilskande fil och säga EAT THIS! - och veta att när man ilsket trycker return så skrivs det över 35 gånger...

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem