Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Lägga in bilder på CD DVD hur

Lägga in bilder på CD DVD hur

Har en XP 2002 och jag har en massa foton liggande i Mina Dokument/Mina Bilder

Skulle vilja lägga in dom på en skiva

MEN

Hur jag än bär mej åt så kommer det upp en skylt: "Sätt in en skiva" trots att jag har gjort det flera gånger

DVD är markerad i "Min Dator"

Diskett har för liten plats, enl skylten som kommer upp

I en affär där dom sålde skivor sa expediten, att jag måste, köpa nåt och lägga in i datorn för att det skulle fungera, men att det inte var lönt att kosta på det på en så gammal dator

Nån som vet Tacksam för hjälp
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

hejsan det finns många bra gratis program att hämta hem för cd och dvd bränning men kommer inte på vad dom heter för själv kör jag med nero men sök på google efter gratis brännar program
här hittade jag en länk som du kan läsa om dom bästa gratis programmen http://blogg.tkj.se/gratis-brannarprogram/
Trolig orsak , att dvd brännaren bara klarar ett format av + eller -
har inget med brännarproget att göra
Annons
Har du kollat så att du har någon brännare i datorn och inte endast en dvd -spelare
Jättemycket tack till ALLA för era svar


PerAsk

Hur kollar jag det? (Jag är ett hopplöst fall vad gäller tekniken)
Berit-
Om du "bara" skall spara bilderna
kan du ju faktiskt köpa en USB "sticka"
ett USB Flashminne alltså
Och spara bilderna på den,om du nu inte vill se bilderna på DVD/TV
Och du
har du en DVD spelare med USB så slipper du all bränning
och kan alltså titta på tv'n ändå.......

MVH
P
Jag har råkat ut för att CD/Dvd blir utsparkad och sägs vara för lite minne. Jag markerade för bränning mer bilder=minne, än vad som fick rum på skivan

Du tar reda på hur mycket minne det är ledigt/rymmer på CD eller Dvd.

Du får inte markera fler eller alla bilder om de upptar mer minne än vad som får rum på skivan

Om inte detta hjälper se Göckes svar.
Utgår i från att lådan kan bränna CD & Dvd
Att du har ett brännarprogram förinstallerat.

Förr när det var Floppy-disketter. så fick man besked, sätt i en ny diskett. Men det var då det.............och handlade om kopiering.
markerar man ett antal bilder och högerklickar och tittar under egenskaper, ser man hur mycket Megabyte de upptar tillsammans.
högerklickar du på en mapp med bilder och väljer egenskaper
ser du hur stor den mappen är med bilder.

det borde allltså inte vara så svårt att avgöra om man överskrider
en datacd's 700Mb eller en vanlig datdvd's 4,5Gb

att den svarar , sätt in en skiva , tyder på att den inte läser den tomma cdskivan
Ett bra gratis brännarprogram är detta
http://cdburnerxp.se/

Berit

Bara för att testa så att du har en brännare. Tag någon fil, bild eller så. Högerklicka och välj SKICKA TILL.
Där ska då alternativet cd eller DVD-RW brännarenhet finnas med om du har en brännare.

Om det ser ut att finnas så bör du nu kolla på vad du har för brännare och vad du har för sorts cd/dvd-skiva. NÄr det gäller cd-skivor så finns väl bara en standard, men är det en DVD-skiva, så finns +R och -R och då måste du veta vad du har för brännare om datorn är så gammal. Dagens datorer klarar alla sorter, men 2002, då kan det var så att den bara klarar vissa sorter
P.s kom på en grej till.
Min gamla dator, kallad reservdator, är en HP Hempc från 2004. Den DVD-brännaren klarade bara dvd-skivor som hade en max hastighet av 4X brännhastighet. Sådana dvd-skivor går inte att få tag i idag vad jag kan se och har försökt.
Jag fick köpa en ny brännare på OnOff för 300:-

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem