Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Blir så jvla förbannad

Blir så jvla förbannad

Jaha hur ska det sluta för oss surfare, nu ska dom göra Internet till "kabel-tv", dom ska tydligen ge tillåtelse till våra internetleverantörer att övervaka och stänga av oss från internet, bara för att dom ska tjäna mer pengar. Vi måste snart kanske betala för dom sidor vi vill besöka eftersom citat "Internet inte är en mänskligrättighet".

[ Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Bara tanken på att min isp ska kunna bestämma vad jag får kolla på eller inte är helt sjuk. Sen ett ord till dom som hatar fildelare, dom fildelar inte dom bara skapar backuper åt varandra.
haha Jigsaw ditt senaste inlägg var helt klockrent och visst är det sant, att vi skapar backuper åt varandra. ;) haha
Skickade även ett mail till de tre svenskarna som blev listade i telekompaketet.se, ni kan se svaret nedan ifall ni var sugna att veta vad svaret blev. Tyvärr svarade bara en :(

Hej!

Tack för ditt brev. Jag har hittills svarat enskilt på alla som skrivit till mig om
nätet/Telekompaketet och/eller öppenhet. Men nu har jag över 500 obesvarade brev och
ber därför om ursäkt för att du får ett gruppsvar!

Ja, som ni vet har vi en svår votering om Telekompaketet och ändringsförslag 138
(numera omnumrerad till 46) som rör rättsgarantier och rättvis rättegång när ett
bolag vill stänga av en användare från nätet. Jag försöker febrilt övertyga andra
att rösta för 138 men det ser svårt ut att få majoritet. Vi får se. Mycket kan ännu
hända.... Och efter utskottet ska materialet till plenum.

Det ska bli intressant att se hur de olika politiska grupperna röstar. Min grupp
Alliance of liberals and democrats for Europe (ALDE) får jag nog med, men de andra
vet jag inte. Återkommer om detta på min blogg vartefter.

Många tror att det bara är ungdomar som bryr sig om dessa frågor (och ja, ni är
många) men i min inbox finns brev från alla åldrar och från massor av yrkesgrupper
runt om i hela Sverige. Det visar att nätet nu används och uppskattas av alla
grupper i samhället!

Domen i Pirate Bay målet var sorglig tycker jag. Visst, det behövs absolut garantier
för upphovsrätten. Men min enkla mening är att vi behöver samma regler för verket
oavsett vilken teknik som används! Bok, dator, bibliotek, telefon, skolexemplar av
text, tavla, film, TV, kabelTV eller vad nu upphovsmannens verk finns i för form. De
lagar vi har måste skrivas om för att passa den nya tiden. Och branschen/-erna
behöver göra en ny förhandling, för tekniken springer mycket fortare än vad någon
kan föreställa sig. Vi ser ju redan hur några bolag börjat förstå sammanhangen.

Människors tillgång till samhällsservice hänger idag ihop med nätet. Därmed är
tillgången i sig viktig. Samma rättssäkerhetstänkande måste gälla som vid annan
infrastruktur. Vem kan tänka sig att posten skulle stänga av en person som skrivit
tex hotfulla brev från tillgången på postservice?

Frankrike vill ha en kvotdel av kulturen på franska och vissa högkyrkliga intressen
vill blockera ur moralisk synpunkt, samtidigt som vissa stater
helt enkelt blockerar sidor med regeringskritik. Och i vissa delar av Kina fanns
inte EU-parlamentet på Internet alls (!), när jag själv var i landet
för två år sedan. Vi behöver alltså en bred samhällsdebatt, eller hur?

Och låt oss komma ihåg vilken frihetskänsla människor fick när de började kunna
skicka brev, läsa tidningar, lyssna på den första radion eller se det första
TV-programmet! Eller när vi fick flera TV-kanaler.. Fantastiskt! Nätet ger samma
känsla för oss nu.

Det går heller inte att vid varje tillfälle kampanja en reglering åt rätt håll. Det
behövs mekanismer i själva reglernas tillkomst som stoppar det som
inte överensstämmer med mänskliga rättigheter som yttrandefrihet eller rättvis
rättegång. Vi i (C) har ett förslag om obligatorisk analys innan, om
en yttrandefrihetskommitté som gör en konstitutionell värdering ur EU-perspektiv
och att Europeiska Ombudsmannen får utvidgade rättigheter så
människor som känner sig kränkta ska kunna klaga. Skickar med en bilaga som
beskriver tänket - och det vore intressant med reaktioner från er!

Ja, det börjar bli riktigt sent så jag stannar här.

Tack igen för brev.

Hälsn
Lena Ek

Member of the European Parliament
European Parliament
Bât. Altiero Spinelli 10G342
Rue Wiertz 60
B-1047 Brussels

Tel +32 (0)2 28 45714
Fax +33 388 179 714

www.lenaek.se
Annons
Håller med er jag blir inte förvånad om man ska få betala för att gå in på tex is !! Måttet är snart rågat vi måste agera men jag vet ej hur är det någon som vet hur? Var ska det sluta någonstans?
mrTaco!

Jag tror det blir som TV. Man får köpa ett internetpaket med 100-500 olika sajter inbakat.

Sedan kommer det att finnas Reklamsajter som man får sitta och vänta på i 5 minuter. Typ Aftonbladet o.s.v.

Nyhetskanalen på TV4 gör att jag får blödande magsår.
leiake
"Nyhetskanalen på TV4 gör att jag får blödande magsår."
Varför det? Beror det inte på något Du ätit i stället

Det finns knappar på min TV iaf - ON och OFF.
Finns säkert som tillbehör hos Clas O om Du behöver!
leiake ! Satt just och tänkte på samma sak! Då kommer dom stora internet- leverantörerna att tjäna ennu mera pengar på oss!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem