Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fiber eller 4 g

Fiber eller 4 g

Fundera på att dra in fiber i mitt hus. Just nu ligger priset på 22500:-,då ingår kabel,fibertråden,samt Eons hutlösa pris på 35:-/m plus moms för att lägga ner en kabel som dom gräver för eget bruk.

Sedan får man gräva själv in till huset,samt bekosta centralen i huset.

En fördel har ju denna fiber,den leverera snabb uppkoppling,upp till 100mb/s,och den är åskfri,eftersom den inte leder ström.

Men nu lär 4g vara på väg. Frågan är om det som vanligt blir storstäderna som kommer att få ta del av detta,och vi på landsbygden få vänta förgäves.

Så har det varit med 3g-3g turbo. Först nu funka 3 g turbo bra.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Thomas2
Barnsjukdomarna bör väl vara borta nu vad gäller 3-4G

När de installerade fjärrvärme hos mig i höstas, följde det med en svart rörkabel. Toppen tyckte jag, där kommer min fiber, med allt vad det skulle innebära. Icke sa Nicke. Det visade sig att den är bara förberedd för fiber. För att installera/dra fibern, detta skulle som för dig kosta skjortan. Det är ändå inte klart för den stadsdel där jag bor. De bara retas med oss.

Så det lär nog bli nästa generation som får glädjas år detta.
Problemet kommer när telias luftburna ledningar smäller av. Då kommer man med största sannolikhet att inte ersätta dom.

Man kommer att få förlita sig på mobilt bredband,med allt var det innebär.

Allt hänger på basstationerna . I nuläget kommer jag då att få en lina på 0,5-1mb/s mot i dag 6-7mb/s. Alltså en markant försämring.

Därför fundera jag på fiber. I dag finns den 100m i från mitt hus..... men så fjärran.
Om man går in på Jönköpings Energi. Så står det för att få fiber installerat, kontakta Antennservice. då trodde man ju att det endast var dragningar i huset som gällde (från husvägg) med Box. Då blev jag minst förbannad.

Så får man se/höra vid förfrågan att kabel/röret är tomt.!!
Fast grävningen är ju klar. Men det handlar väl om kilometer fiberdragning. Om det nu fungerar, vilket jag inte tror så här i utkanten av stan.

Nu har jag Telia 1,5-2,0. Det får räcka. Men HD-Tv får jag ju inte via fiber.

Tumme ner
Annons
Allt handlar ju bara om pengar,pengar. När väl kabeln ligger i marken,är det ju en skitsak att med hjälp av tryckluft skjuta fiber i genom.

Sedan återstår lite svetsning,pang och allt är klart,TV,Telefon, och snabbt bredband,till en skaplig månadsavgift.

Att få en skaplig kostnad beror ju på ... Hur många är intresserade av fiberkabel,hur många är villig att hjälpa till med nedläggning av kabel,frivilligt arbete. 60 hushåll och vi är nere på en kostnad av ca 10000:-
Thomas2 - ett annats sätt att dra in fibern är att först binda ett dragsnöre runt en pappersboll, stoppa in bollen i röret och sedan via en dammsugare suga ut bollen med snöre i andra änden av röret. Funkar bra.
Tror också på fiber, det känns tryggt
Andra faktorer är att fiber beräknas väl ha en livslängd på ca 10 år, då den åldras.
Måste du då göra om och betala på nytt då?
I vår bostadsrättsförening valde vi koppar av den anledningen till lägenheterna.
(Fiber finns i gatan)

Fiber/kopparledning på 100 mb/s borde höja värdet på huset så det kan ju å andra sidan löna sig i längden. (?)
Om du inte i framtiden måste betala högre fastighetsskatt enligt tidigare modell där fast monterad diskmaskin m.m. höjde taxeringsvärdet såpass att folk köpte bänkdiskmaskiner istället.
Om den beskattningsmodellen kommer tillbaka kanske du får betala din fiber flera gånger om. (?)

4G verkar bara komma till storstadsregionerna inom en överskådlig framtid, men så småningom täcka hela landet, såsom 3G och turbo 3G.
Men de utlovade hastigheterna tror jag inte är realistiska ens i tätorter utan bara en teoretisk hastighet i mätlabb.

fördelen med fiber är bara
att man kan välja max hastighet som teckniken kan ge och att man skulle kunna ha flera anslutningar i en och samma fiber. om man vill betala.

nackdel , man kan inte ta med anslutningen dit man vill vara

skydd mot åska är ingen del att ta med, så länge något är anslutet till elen.
som även fibern måste vara hos kunden.

sen får ni nog betala för bandbredden i alla fall. även om ni aldrig kommer upp till det de lovar.

men vad framtiden kan lova är något vi får se om i stjärnorna.

vill ni ha ett flexibelt mobilt bredband, välj mobilt bredband med den hastighet ni har plånbok för.
Skulle vara intressant att höra,vad betalade ni som redan har fiber i era fastigheter?

Skulle tro att det var väl inte på långt när så dyrt som dom som bor i mindre orter eller på landsbygden.
När det gäller mobilt bredband,är det väl inte plånboken som bara bestämmer.

Frågan är kommer man att satsar på landsbygden?? Ska man uppnå höga hastigheter på bredbandet,måste basstationerna byggas ut även på landsbygden.

Man kan inte ha 3-4 mil till en basstation och tro att man kan surfa snabbt.

Fiber lär nog hålla mer än 10 år,om man nu inte gräver av kabeln.
men vad är surfa snabbt,, även om du har fiber surfar du inte snabbare om det är flaskhalsar på vägen, eller om du delar bandbredden med tv och telefoni, som faktiskt idag är en del av fiberanslutningen om man väljer detta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem