Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fiber eller 4 g

Fiber eller 4 g

Fundera på att dra in fiber i mitt hus. Just nu ligger priset på 22500:-,då ingår kabel,fibertråden,samt Eons hutlösa pris på 35:-/m plus moms för att lägga ner en kabel som dom gräver för eget bruk.

Sedan får man gräva själv in till huset,samt bekosta centralen i huset.

En fördel har ju denna fiber,den leverera snabb uppkoppling,upp till 100mb/s,och den är åskfri,eftersom den inte leder ström.

Men nu lär 4g vara på väg. Frågan är om det som vanligt blir storstäderna som kommer att få ta del av detta,och vi på landsbygden få vänta förgäves.

Så har det varit med 3g-3g turbo. Först nu funka 3 g turbo bra.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Vad jag menar är att jag är nöjd med min lina på 6-7mb/s,men hur får man det i framtiden när telias luftledningar har gjort sitt.

Har kollat! Mobilt bredband ger i dag 0,5-1mb/s där jag bor. Detta vill jag inte uppleva.

Man blir ju bortskämd med åren.

Så man få hoppas på fiber,eller 4g "Allemansrätten" som reklamen utlova.

Få se om det håller!
Thomas2! Har du kollat med ice.net vad du får för hastighet?
Jag har ca2-3 mil till masten och jag ligger på ca 2mb/s ner och 1 mb/s upp nu:) enligt bredbandskollen.se
Det är bra!

Fast tyvärr så är det ju begränsningar på alla mobila bredband.
Streama en film så har du gjort av en hel månads bredband, eller var flitig på spotify...Det är nackdelen enligt mig.

Sen har jag fått för mig att "vanligt" bredband är bättre och stabilare än det mobila bredbandet, fast jag har inte möjlighet till "vanligt".
Ja själv bor man i en lägenhet i Sandviken där Sandvikenhus har draget själv fiber till varje hus med en centralbox i mitten. Biten med koppartråd mellan vårat modem och centralen märks knappt. Vi behöver inte göra annat än betala 399 kr/månaden för 100MB/s lika snabbt som fiber.

men nu med 4G så kommer vi få trådlösa hastigheter på upp till 100mb/s så det är ju bara gött de ;)

Göcke du kan snart ta med dig din fiberanslutning en bra bit från hemmet, då dom ska släppa en ny teknik trådlösa routrar, som ger trådlösanätverk på upp till 40 km om jag kommerihåg rätt ;)
Annons
Efter sommaren hårda jobb med handgrävning,har grävt ca 100 m och 40 cm djupt,var det dax att börja fiberblåsningen.

Det var ett spännande ögonblick. Skulle fibern ta sig igenom alla 90 grader böjningar. Där vi grävt för hand,och lagt ner den och fyllt igen,var det inga problem,det gick som på räls.

Men på två ställen fastnade vi. Men eftersom det var räknare på maskineriet var det ingen konst att hitta dit.

Det blev till att gräva upp. På båda ställen hade Eon ansvarat för grävningen,kabeln låg klämd under en stor sten. Men det var lätt fixat.

Det var ett spännande ögonblick att se denna spagettitunna fiber komma in i huset.

Nu återstå 2-3 veckor nogran svetsning,och mätning,sedan är allt klart.

Klart att köra Autobahn!!

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem