Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Överföra

Överföra

Hej experter, en enkel fråga från "Novisen".
Hur gör jag enklast för att flytta över en del program och filer från en gammal dator med WI 95 til en något modernare med
WI XP och filsystem NTFS ingen av datorerna har ett nätverkskort, men finns det inte någon annan väg att sammankoppla två datorer ???????????
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Med en nollmodemkabel kan du fixa till det, men är det många filer så tar det lång tid.
Nollmodemkabel kostar nästan lika mycket som ett nätverkskort
så jag skulle rekomendera att införskaffa två nätverkskort.
och en korsad tp-kabel istället. det har du ju nytta av senare också.
Hej
Jag skulle ta ut HD som du har in din gamla PC, bygla om som slave, koppla den till din nya dator, och färdigt..
Lite mera jobb, men det funkar och det är billigare !
Se till att du stänger av strömmen,bra belysning inga barn i närheten, papper och penna etc.
MVH
Ninn

Ninn's förslag är klart det enklaste och snabbaste om man vill
föra över data från en disk till en annan.
Men då är inte samankopplingen mellan två datorer med i bilden.
;)
Annons
Om man gör som Göcke skriver så behöve man inte ens bygla om HD och man kopplar den till den kabel som går till Cd-spelaren, (under förutsättning att det inte är samma kabel förstås)
Tack för era svar, Göcke är alltid vaken det var just det där med sammankoppling som jag efterlyste. Att ta ur HD:en är ju ingen sport, då är det ju bara att flytta allt dit man vill, nä fler ideer tack.
Novisen
USB kan du ju använda , men det finns förmodligen inte på en gammal burk med W95, ett annat är att samankoppla dem med IR om du har det på båda burkarna.
eller varför inte de gamla hederliga telefonmodemen.
Jag har en fråga angående detta, kan man flytta program
hoppsan...från en dator med Win 95 Fat32 till en dator med Win XP och NTFS.?
NTFS har inga problem att läsa FAT bara tvärtom.
Troligen kan du inte flytta program om de har laggt til filer i windowskatalogen eller ändrat i registret.
Lasse , det bästa är att styra allt från datorn som har NTFS, som rob säger, annars så finns det tilläggs program som läser NTFS i w95, men tar du filerna via nollmodem så är NTFS-dator den som styr, går du andra vägen så ser du inte filerna/disken/partitionen

Att flytta program som är installerade i w95 är ingen bra lösning
eftersom de är installerade för just den datorns konfiguration.
Enda gången du kan flytta över några program är när det är standalone program ( endast en exeverbar fil ) utan dller och andra tillhörande filer.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem