Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Operativsystem

Operativsystem

Jag har en 2 år gammal dator med XP. Datorn krånglar och jag vill byta till en ny, som jag köper i delar utan operativsystem. Är det någon som vet om jag kan flytta över XP (som är äkta) från gammal till ny dator. I så fall, hur gör man?
Den gamla datorn är jobbig eftersom den startar om sig själv stup i kvarten.
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

roljen!

Du har en 2 år gammal dator. Att den startar om tyder på systemfel.

Detta kan du fixa själv genom en nyinstallation av XP.

Tror inte du behöver köpa nya grejer.
Jag håller på leiakes tips, installera xp igen.

Har du xp på skiva eller är det i datorn?

Sen är det ju så att man alltid vill ha något nytt fast det går att få fart på det gamla.
I alla fall för mig är det så.
Om det gäller en installation på "nybygget";
Vet inte om det är detta du söker. Men lägger in det ändå. Trevlig läsning om inte annat.

http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera-eller-re
parera-windows-xp.html

Klipp & klistra

Du måste nog när det är dags, ringa microsoft för nyregistrering av nyckeln till ny dator.

Annars följ de tidigare exemplen från killarna ovan.


Annons
Precis som Leiake skriver, så har du nog något fel i din installation. Man kan om man har tur lyckas med att klona hårddisken och lägga in på den nya datorn samt få detta att fungera ibland, men i ditt fall så känns det inte relevant utan du bör installera om operativet.

Har du operativet på en cd och att det inte är låst till någon märkesdator, så är det väl bara att köra in det.
Stort tack för många snabba tips. Det låter som det är klokt att först jobba med den "gamla" och göra ny installation av XP. Datorn är en Misco hemmabygge och jag har inte någon XP-skiva. En kompis har köpt en skiva till sin dator och installerat denna. Funkar det om jag får låna den? Skall jag i så fall använda den nyckel som står på min dator. Det är 5 grupper om 4 tecken. Finns det instruktion på skivan om hur man gör? Jag utgår ifrån att jag måste först deleta innehållet i hårddisken.
Ni förstår väl att jag är en novis.
Du behöver inte deleta det du har på hd.

De andra frågorna har säkert de andra svar på.

Har du testat med systemåterställning förresten?
Kan lösa det mest luriga:)
Hej patrikke. Jag vet inte ens vad en systemåterställning är för något. Behövs det ingen skiva till det?
start/Program/Tillbehör/Systemverktyg/Systemåterställning

Du får upp en kalender och så markerar du något datum bakåt i tiden och klickar ok
Läser man i lite olika forum kan man hitta olika orsaker. Överhettning ex. Virus mm.
Du bör ju använda det serienummer som hör till skivan.
roljen!

Du är nog lite för oerfaren om datorer. Så mycket har jag fattat. Men det har vi alla varit. He,he!

Du säger Misco hemmabygge. Det tror jag inte på. Du har ju produktionsnyckeln från Windows på lådan. Det är inget hemmabygge. Då kör man Linux eller Ubuntu.

Du har en "recovery" i din dator. Ditt Windows ligger på din disk redan.
Många får klicka på F10 när datorn startas upp. Då gör man en ominstallation.

Du kan prova ett knep som är bra eftersom du har XP. Det är ofarligt!

Start/Kör skriv CHKDSK. Klicka OK! avvakta några minuter. Då får du besked om din dator är skrot.

Kan inte drömma om att du behöver köpa ny dator. Är det en HP.??


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem