Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Flera OP i samma dator

Flera OP i samma dator

Tar upp en ny tråd men som berör " partitioner i XP"
Ska installera en ny HD och fick den ideen när jag läste den andra tråden att jag skulle ha 2 OP,XP på en och Linus på den andra.

Eftersom jag inte är ensam användare på PC så har jag tänkt att bara jag skulle komma åt HD med Linux på.
Jag vill kunna välja vid uppstart vilket system jag vill köra.

Är det någon som har erfarenhet av en sån konfiguration och hur man ska gå till väga så vore jag tacksam för svar.

Är det för mycket att ta upp idetta forum så når ni mig på nikon_f90x@home.se

Ha en bra helg alla där ute i cyberrymden

//Planeten
Antal svar på detta inlägg: 6
När du installerar en dist för linux så installerar du i slutet av processen LILO eller GRUB som är Bootloadern för linux disten.
Förhoppningsvis så hittar den (vilken av dem du nu väljer) att du även har windows på burken så att varje gång du startar får du välja om du vill starta Win eller Linux.

Men hur du ska göra för att vara den enda som kommer åt Linux disten vetefan troligen kan du inte göra det. Men vad spelar det för roll om de kan boota upp din linux dist förstår jag inte?
Planeten, ändrarde rubriken lite, annars så är det bara att köra som Rob skrev, brukar inte vara några problem.
och om du skulle av en händelse starta upp linux och dina bar inte har något konto så kommer de ju inte in

Det finns även fyiska "väljare" som man monterar i ett 3.5" fack i datorn. När man vrider väljarens nyckel åt vänster så är ena HDn master och när man vrider åt höger är den andra HDn master. Ställer man nyckeln rakt upp kan man inte boota på någondera HD.

Dessa verktyg har jag sålt mänger av när jag jobbade i datorbutik, perfekt för föräldrar som vill begränsa barens datortillgång. Dessutom perfekt för den som vill ha 2 OP på 2 olika HDs.
Annons
"Barens" skulle alltså vara "Barnens" .. en freudiansk felskrivning
Intressant Los Lovos , vet du vem som är generalagent för dem.
Ska testa detta och jag tackar för tipsen.

Bra Göcke att du ändrade rubriken för jag såg att det blev fel men då hade jag redan skickat i väg det,D och S ligger nära.

//Planeten

P.S Rob jag vill ha en disk i fred bara.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem