Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur mår HDD?

Hur mår HDD?

Hej alla!

Jag skulle vilja ha tips om ett megabra, freeware-pgm som jag kan kolla hårddiskens hälsa med. På min laptop har jag programmet HDD Health v2.1 Beta (denna version/beta har varit outvecklad i evigheter nu, så jag är less på det. ) Måste väl finnas fler sådana, men inte lätt att googla efter dem när man inte har en aning om det är bra eller inte - därför ber jag er om hjälp här då ni verkar så kunniga och rara.

Tack på förhand!

/Catz
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

För några år sedan ( ca 6 ) hade jag problem med HD´n
i min bärbara. Då hittade jag ett program från IBM, Driver Fitness Test heter det...Det programmet kollar hårddiskar, om det finns bad clusters mm...Programmet fixar bara Ibm-diskar
men det kollar så vitt jag har kunnat förstå alla märken av hårddiskar...Bla, hade jag en Fujitsu-HD och där sa IBM-programmet att det finns fel på HD,n men ni måste gå till tillverkaren och söka ett program som ev. kan fixa problemet...
Då gick jag till Fujitsu och hämtade ett program som stängde av de cluster som var felaktiga...Sedan har jag använt den bärbara
i ytterligare 5 år...När jag sedan provade att testa en Seagate-HD med Fujitsu-programmet blev svaret- nej jag testar bara Fujitsu-hårddiskar...Däremot gick det bra att testa med IBM´s
Driver Fitness Test-program...
Numera har ju IBM´s hårddisktillverkning övertagits av Hitachi
men jag har ibland lyckats hitta data om äldre IBM-hårddiskar även där.
Sedan har jag även provat ett program som kommer från On-Track, det heter Data Advisor och så vitt jag har kunnat förstå så kollar det både hårddiskarna och även andra kommunikations-
grejer på datorn.
# Cats--Det var vad jag kunde bidraga med , hoppas att det ev. kan vara till någon nytta.
Lasse:> Tack för vänligheten! Jag såg sedan att jag hade det programmet (Aida32) på en CD. Men jag backade till version 1.10.106 av Everest och där kan jag se den info jag efterlyste bl.a. Skumt var ordet.

Göcke:> Bios är nog för avancerat för mig, med andra ord för hög svårighetsfaktor tror jag.

PerAsk:> När jag kollade där så står det, om jag fattat rätt, (Standarddiskenhet) vid Tillverkare samt denna beteckning undet Modell: WDCWD2500PD-07FZB1. Vilket ju inte gav mig någon annan edtråd än att det är Fujitsu Siemens då, eftersom det är dem som tillverkat min dator - men vad vet jag?

/Catz - ingen datornörd - än iaf..
axe:> Oj, det var myyycket info detta, jag får bena upp och smälta lite så återkommer jag med kommentarer till dig senare. Men tack iaf!
Annons
Av modellbeteckningen att döma är det med största sannolikhet en WesternDigital disk.
Beolth:> Yeah right! Tack så mycket! Denna info fann jag på Everst Home Edition under "Storage" --> ATA

"ATA Device Manufacturer
Company Name Western Digital Corporation
Product Information http://www.westerndigital.com/en/products"

Då är saken biff - alltså går jag till deras hemsida och söker info där. Jaja, detta låter enkelt men det kanske det inte är ändå..

Jag får sova på saken tror jag - nu ska jag läsa en god bok först i alla fall.. innan John Blund kommer och strör sitt sömnkillekill i ögonen

/Catz

P.S. Kör WinXP SP2 D.S.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem