Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp datorproblem

Hjälp datorproblem

Håller på hjälper min farfar med hans gamla dator en 800 hz som han har Xp på. men den har krashat och när jag skulle installera om så vill den inte helt enkelt . Har ändrat bootsekvensen och allt ,till och med satt Cd på alla tre men den hoppar bara över och kör fram tills att den frågar om man vill starta i felsäkert läge osv ni vet, va fan beror detta på ? och hur fan beter jag mig för att fixa det ? har liksom aldrig varit med om maken ? ps och den vill fan inte starta på felsäkert eller andra alternativ heller då statar den bara om ... '


Tacksam för råd
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

tar man och benar upp problemen!

får du inde datorn att boota från cdskivan?

orsak kan vara att cdspelaren är nyare än datorn
så bios inte känner igen den.
eller att backupp batteriet är slut så bios får fel uppgifter

som sagt jag spånar, i ditt fall tror jag att du har god nytta av att
ta ett djup andetag , och fundera på vad som händer

är datorn en märkes dator med recoveryskiva?


Jag önskar dig välkommen till IS, och hoppas att du får en lösning
På en av mina gamla datorer så fungerade det inte att använda den inbyggda cd-spelaren, då den fordrade drivrutiner först för att fungera. Datorn var byggd för Win 98 och Millennium.
Jag löste det genom att koppal loss kablarna från den gamla cd-spelaren och ansluta en nyare spelare från en annan dator och då gick det att installera xp från den cd-spelaren.
Näe det är ingen märkes dator , utan ett "ihop plock" , och grejen är att jag har liksom haft datorn själv och installerat om det förut , då har det inte varit något problem
Annons
sikta in dig på att bios visar rätt i setupen för cd-spelaren och HD
och kolla så du inte har tumavtryck på cdskivan eller repor
En grej jag jag undrar till i bootsekvensen står det så här om man inte ändrar

floppy
hd-0
LS120

vad menas med LS120??
LS120 är troligen hårddisken eller cd/dvd läsare/brännare.

Har du provat att lägga LS120 efter floppy driven? så att hd-0 hamnar längst ner på listan

vet du om det är en vanlig ide hårddisk eller sata hårddisk i datorn?
LS120 var en kortlivad och numera heldöd standard från mitten av 90-talet. Ett snabbare alternativ till floppy. Kallades oxå "SuperDisc".
Jag har prövat alla möjliga möjliga kombinationer , men det verkar som den bara struntar i vad man gör det spelar liksom ingen roll den kör på som vanligt endå. det är en vanlig IDE i den
Knacka envist på F8 vid uppstart. Det leder normalt till boot-alternativen utan att behöva gå in i bios.
då du startar som "vanligt" får du upp nåt fel meddelande?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem