Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Internetanslutning VIRUS????

Internetanslutning VIRUS????

Har en dator som inte funka så bra så ja formatera å körde in XP-Pro igen med alla uppdateringar alla drivrutiner till moderkort å ljud + grafikkort sen funka allt skit bra en vecka sen hade grabben lyckats få in en del virus trots Virusprogram ( PC-Cillin )
Bla. en massa troyaner +nån typ av Blaster som stänger ner datan OK ja kommer inte in på nätet igen sen prova ja med att repparera XP de blev ingen förändring hitta fortfarande inte min router kan inte pinga den ok kanske de inbyggda nätverkskortet va kass tänkte ja köpte ett nytt men NÄ inte de heller funkar
kan de va ett virus som ligger å blockar mej för när man går in på egenskaper på kortet står de ip adresser som inte passar med min router fast den tilldelar ip autom. sen står de nåt om privata adresser längst ner Måste ja formatera datan helt igen eller ni har några bra tips

MVH JINS I HBG
Antal svar på detta inlägg: 3
JINS , du har ju ioförsig talat om vilka problem du har på datorn.
Virus,trojaner och annat, och du har två val
den enkla har du ju redan provat på
formaterat om och installerat om

det lite mer besvärliga är att rensa datorn från allt du har
fått in i den, kan du inte komma åt internet, måste du ju ta hem
programen som kan rensa din dator , från en annan dator. osv.

Vi har flera trådar här på forumet som just talar om vilka program som är bra att ha för just rensning. mm

Av vad jag har läst hur du har gått tillväga så skulle jag rekomendera dig att börja om från början med en formatering
den har du i färskt minne , den svåra att rensa får du ta och lära dig nästa gång du får skräp i datorn.

mvh // göcke
Det låter som om du inte uppdaterade windows med dess egna uppdateringar eftersom du fick in Blaster. Installerade du SP2?
JINS Det är alltid olyckligt att drabbas av virus och trojaner. Men jag skulle vilja rekommendera samma sak som Göcke skrev. Formatera om hela disken. Att drabbas utav en trojan så vet man aldrig vad som har hänt i datorn förutom själva trojanen. som du vet säkert så har många trojaner en funktion att kunna ta över datorn helt. Så också om du lyckas rensa bort allt som man nu känner till när det gäller virus eller trojaner så kan någon ha ställt om legitima filer och inställningar som gör att denne kan ta över datorn utan att ditt virusprogram eller brandvägg (som jag förmodar du har)reagerar.
Som sagt FORMATERA OM DISKEN det är säkraste sättet att veta att du har blivit av med allt skit.
Och innan du kopplar upp igen se till att du har en brandvägg (zone alarm) och antivirus program som är igång och uppdaterade innan du börjar hämta hem uppdateringar till Windows. Som PerAsk skrev se till att hämta allt till och med SP2.
Lycka till

Hälsn Micke

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem