Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux

Linux

Ska nu installera Linux på en HD men det visade till att vara en riktig djungel att försöka hitta ett Linux operativsystem.
Jag har svårt att veta vad som är tillägg,program mm och vilken utvecklare som är bra och vice versa.

Är det någon som kan bidra med lite info så att jag kan få lite mera kött på benen så vore jag tacksam.

mvh//Planeten
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

När Linux var nytt så var man ju ganska triumferande över det nya OS som inte slukade så mycket datorkapacitet, utan man kunde köra det på nästan vilken gammal dator som helst. Jag misstänker att detta inte är fallet. Är det någon som kan svara på vilken datorkapacitet som behövs. Sitter med ett par gamla burkar som jag skulle kunna testa att köra Linux på om de orkar med detta.
Hej PerAsk, om du tankade hem det som var linuxkärnan i början
på 90talet så fick den rum på en 1.4Mb disket och kunde köras på en 286-a, så om du tankar hem rätt version kan du köra på vilken sort som hellst av processor familjerna eller kompilera.
Sedan vill jag inte påstå att man var triumferande, snarare euforisk över att det fanns ett os som alla fick delta i att utveckla.
Det krävs en 386:a som lägst för att köra en linux dist på.
Annons
Göcke det som du nämner är Linux, linux är endast kärnan i alla distar, sedan har olika grupper och folk lagt på massa saker runt om för att göra det mer användarvänligt.
Om jag nu har ett par gamla P 133 som står och skräpar, vad kan jag då använda dem till, eller är det inte rimligt?
Du har rätt att linux är kärnan [OS-et] Rob, olika distar är bara
olika personer/grupper/företags sätt att paketera olika tillbehör som är bra att ha. tillexempel olika skrivbord pakethanterare officepaket och liknande.

PerAsk , en 133-a kan du ha som skrivarserver eller en ftpserver, brandvägg ell dyligt någott som inte behöver någon tung grafik. Skall man jobba med tung grafik så krävs det kraftfullare maskiner.
och kör man det på en gammal maskin så krävs det lite tuning för att få med det som man vill ha, ofta är ju diskarna rätt små så de kan ställa gränsen för vad som skall gå att installera.
Hej planeten hur gick det ? fick du fart på datorn igen?
Hej masen

Jag har inte haft tid i helgen som jag trodde men jag har följt tråden här på IS för att lära mig mer och det har varit intressant och lärorikt.

Jag har laddat hem en dist av Linux så allt är klappart och klart,när jag får tid.

Vi hörs


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem