Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Vad kan min dator?

Vad kan min dator?

Kort och gott. Vad kan jag göra med en dator som det står DVD/CD-RW på? Att jag kan se DVD och lyssna på CD förstår jag. Bränna CD också. Men kan jag göra ngt mer? Vad hade det varit för skillnad om det hade stått ett plus istället för ett minus?
Antal svar på detta inlägg: 5
Ja vad du kan göra är en bra fråga. Du kanske inte kan göra mycket alls eftersom DVD/CD brännar kombo kan sitta i en gammal 486:a från 80 eller början på 90-talet. Men troligen är det väl något nyare du snackar om. Hade det stått plus på den hade det varit många som kliat sig i huvudet eftersom det inte finns någon plus standard för CD brännare.
Ja, den är faktiskt helt ny. Jag frågar eftersom jag sett så oändligt många kombinationer med R och RW och + och - i olika datorannonser och jag är inte tillräckligt kunnig för att begripa skillnaden. Kan jag t.ex spela in dvd?
DVD/CD-RW antyder att det är en DVD-spelare som kan bränna CD skivor både R och RW skivor. någon + och - standard finns inte för CD skivor finns endast R och RW och ja vanliga tryckta cd skivor.

Så svaret är nej du kan inte bränna DVD skivor.

DVD skivor finns i tryckta, -RW, -R, +R, +RW, DL9, +R(DL) och så den äldsta DVD-ROM som mer eller mindre inte används längre.
Så ska man köpa en DVD brännare så kan det vara bra att ha stöd för så många format som möjligt.
Annons
Mycket bra svarat Rob... ett klockrent svar..snyggt.
Håller med Reid om att Robs svar var klockrent och överskådligt.

Han glömde bara det utmärkta DVD formatet "DVD-RAM".

Ett format som Panasonic tagit fram och bla. LG har tagit upp.

Vad som gör det så bra är i mitt tycke att det finns DVD-RAM skivor med ett case runt som gör att dom skyddas på ett mycket bra sett. Som ni säkert alla vet är ju en bränd skiva väldigt ömtålig. Caset får den att se ut som en förvuxen floppydisk, men är ordentligt skyddad.
Detta gör den till att bra format för tex stationära DVD-recorders till TV. Men även för den som slänger ner skivor i en väska för att bära med hem etc.

Dessutom så är livslängden på en DVD-RAM utomordentligt bra, c:a 100 000 ombränningar innan den tar slut.

MVH
/B

(Nej, jag jobbar inte på Panasonic eller LG)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem