Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Internetproblem...

Internetproblem...

Jag har stora problem med min internetuppkoppling. (Spray adsl, XP home sp 2, ie sp1) Ibland, numera väldigt sällan, kan jag utan problem ansluta till internet. Men för det mesta funkar det inte alls. Inget fel på adsl-modemet, spray hävdar att problemet inte ligger hos dem... Det kan vara så att jag är uppkopplad, stänger av datorn utan att göra några ändringar i inställningar, men nästa gång jag ska ut på nätet så får jag bara upp "sidan kan inte visas". Har sökt igenom datorn med Norton, hittar inget skumt. Kört ad-aware. Använder Zonealarm. Om jag gör en systemåterställning funkar det för det mesta att koppla upp sig en eller två gånger, men se'n är det samma sak igen, & man kan ju inte ska måsta göra en återställning varenda gång man startar om datorn. Jag fattar inte vad som är fel, & det gör mig så frustrerad, jag blir så trött... VARFÖR kan det inte bara funka? Jag begär inte så mycket av min dator, jag vill ju bara att det ska fungera...
Hjälp!
Tack...
Linda
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Linda om det inte är ipändringar från spray kan du kolla vilket eget ip du har genom att köra ipconfig i kommandofönstret och
testa och pinga själv en adress ute på nätet
mvh // göcke
Kan vara Norton som spökar också prova att stänga av det nästa gång det händer, en liten stund bara.
Linda

Svårt att komma ut på "nätet" råkar vi väl ut för alla förr eller senare när vi måste sitta bakom brandväggar och dyligt och jag har haft samma problem med spray då min sambo har konto där.

Min enkla lösning på problemet är att du prövar att skaffa ett konto på tex home.se och se om det är lika svårt där att komma ut,det funka bra för min sambo.

Annat att tänka på.

Har du både Norton och Zonealarm aktiverat ?
Började problemet med sp2?
Brandväggen i XP?
Vet du hur man pingar en annan dator,annars kan nog Göcke beskriva det för dig för han är duktig på att förklara i text.

Hör av díg så vi får veta vad som var felet.

//Planeten
Annons
Hej alla! Jag KANSKE har kommit på vad som är problemet... Fast jag vet inte riktigt, det var det enda jag kan komma på, vad tror ni om följande teori & lösning; När jag skaffade min dator så fick den först bo i köket, för där sitter mitt "första jack". Men eftersom datorer inte är så förtjusta i matos, så flyttade jag in den i vardagsrummet, i andra änden av lägenheten, med en lååång skarvsladd från första-jacket. Min teori är nu att sladden är för lång, kan det vara så? Lösningen är i så fall att Telia får flytta mitt jack, fast det blir säkert dyrt... Just nu är datorn pluggad i vardagsrumsjacket, det funkar bra, ända tills nå'n ringer, då bryts det, men det kan jag leva med ett tag.
Så vad tror ni, är jag "ute & cyklar" eller?
Du kan var problemet på spåret ja.
Hej Linda
Jag hade nästan samma problem, det visade sig att jag hade fel modem för min inkoppling till Telia, jag hade en Nokia modem men det var en Zyxel som behövdes, alltså från en 8Mb till 24Mb, + nätverkkorten ska ha mjöligheten för snabbare uppkoppling (lättaste att se är att titta hur många lampor finns i nätverkkortet det finnas tre och inte ett, enkel) en sak till, som många inte tänker på, Modemet skall aldrig var i närheten av ett magnetiskt fel, trådlösa telefoner, högtalare etc., Den sänker hastigheten rejält om du har otur.
Det med den långa kabeln tror jag inte riktig på, men man vet aldrig ,jag har en 15 meters och det är ok
MVH
Felicia
Vad skulle det vara för skildnad på en lååång förlängnings kabel och den troligtvis ännu lääängre kabeln i väggen som går till andra jacket???
Svar till Linda.

Som Cyrus "virus" säger så har längden på tele sladden inget med din uppkoppling att göra, såvida den inte blir typ 50 meter lång eller så.

ADSL med Spray är ju inte världens bästa lösning, det visade ju det stora testet som genomfördes förra veckan i media om inte annat. Anledningen till detta är att Spray inte har samma prylar insatta i basstationerna som alla andra har, dom har valt en annan billigare lösning, och denna lösning har ju uppenbara problem att kommunicera med övriga komponenter. Detta tycks vara den mest logiska förklaringen till varför ditt "bredband" fungerar när det har lust med det....

Men i vissa stationer är det inga problem heller! Det beror nog på hur belastningen ligger, och hur stor stationen är ?

Jag tror faktiskt inte att du kan påverka det här, utan får lära att leva med problemet. Eller byta till en annan leverantör ?

Mitt motto i livet är att alltid anlita en fackamn, så länge det håller ekonomiskt i alla fall! Skall jag välja bredbandsleverantör, så väljer jag Telia, BBB eller Song, eller någon annan operatör som tar ansvar för det dom levererar. På samma sätt som att man faktiskt köper maten på ICA och inte på Bilia.

Spray Suger, det är mer FAKTA i det uttalandet, än vad det är personliga åsikter. Det kan du i alla fall lita på....

Hoppas att det fixar sig för dig...

Mvh

//
...nämen förlåt mig för min okunnighet då... faktum är i alla fall att jag kan koppla upp mig utan problem igen, & det enda jag gjorde var att byta jack, se'n kan jag hålla med om att Spray kanske inte var det smartaste valet jag har gjort.
Linda
Bredbandsbolaget fungerar i fråga om support.
En kompis hade liknande problem.
Service på plats,byte av kabel-Klart
Det var en av dom där färgade minitelefonkablarna i sladden som va av.
Pröva gärna o byt kabeln mellan modem o dator,vanlig telekabel

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem