Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Tappade bokstäver

Tappade bokstäver

Varför saknas å,ä och ö i mail från en enda användare. Det var ok innan vi bytte dator. Alla andra som jag får mail från är ok. Vad göra?
/insy
Antal svar på detta inlägg: 4
insy!

Din vän har engelskt tangentbord.

Det skall stå "SV" i högra hörnet i aktivitetsfältet. Be din vän klicka där.
Det kan bero på teckenkodningen också, att någon av er använder t.ex. UTF-8 medans den andre använder ISO-8859-1 eller vice versa..
Verkar som om det är UTF8 som ger problemet. Har kollat andra mail och där är det Västeuropeiska (Windows) som anges under kodning. Någon som har ett förslag hur jag får den som mailar med UTF8 att ange Västeuropeiska (Windows) istället eller är det min dator som ska ändras?'
insy
Annons
Det är svårt att säga.. Men skulle tippa på att det är den andre som ska ändra.. Du läser ju alla andras mail korrekt?

Om jag inte minns fel, så brukar man använda UTF-8 som standard när det gäller mail.
Kanske din mailpolare använder ISO-8859-1? Specialtecken som t.ex. Å, Ä och Ö blir felaktiga om den ena har UTF-8 och den andre har t.ex. ISO-8859-1.

Jag hade rätt mycket problem med det när jag chattade på IRC med Linux.. För Linux har som standard UTF-8 medans Microsoft använder sig av ISO-8859-1.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem