Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

BIOS-problem

BIOS-problem

Jag fick för mig att flasha om min bios med en nyare version som jag hittade hos min datortillverkares hemsida (Acer)

Men nu så funkar datorn inte alls.
När datorn statar så kan jag komma in i bios-menyn genom att trycka på del-knappen
Men försöker jag stara upp datorn mer så kommer jag bara till en svart skärm där det står "Verifying DMI Pool Data.."
Sen kommer jag inte längre.
Jag kan inte starta upp den ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

hämtade du bioset här?

ftp://ftp.work.acer-euro.com/desktop/aspire_t180/bios/

den översta zip filen?
det bör vara bin filen som ska användas men ska man ändra namn på den ? det är jag inte helt säker på.

men det är den träffen hos acer som jag fick då jag sökte efter ditt bios
There is a file on the disk called BIOS.WPH which needs to be replaced with the file for your specific BIOS

The file needs to be put on the floppy in place of the 512 kb WPH file, and you MUST rename your BIOS file to BIOS.WPH. Changing the extension is necessary
Annons
jag fick lite extra info nyss

. After a minute or two, the floppy light will stop flashing.

DO NOT shut the computer off, as the process is only half complete. The system is now flashing the BIOS.

After the floppy light goes off, leave the computer on for two or three minutes; more if you want to be sure, and if the system does not reboot itself (mine did not), unplug the AC power. I let mine go for five minutes or so and pulled the plug (the power button would not shut the system off no matter how long I held it; I suspect this is normal). Five minutes should be plenty; however long you wait, try to be patient. My five minutes of waiting seemed to take forever, but paid off.

Sida:
« 1 2 3

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem