Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Stadsnät?

Stadsnät?

Någon som har erfarennhet av Internet via stadsnät?

Om ett par månader blir min lägenhet ansluten till ett stadsnät. (100 MB), hur är tillförlitligenheten på ett sådant nät?

Nu har jag 24 MB via telejacket (ASDL?), (bredbandsbolasget), är nöjd med det förutom priset, har fungerat klockrent.

Jag har sett att om jag byter operatör & nät så kan jag tjäna 90 Kr/mån (+hastighet).

Har hört lite rykten om att sådana nät fallerar oftare (tappar kontakten med Internet) än mot ASDL.

//Brinken
Antal svar på detta inlägg: 9
Min förening anslöt sig till ett stadsnät för några år se´n. Det är ytterst sällan det har varit några problem.
Brinken!

Behåll ditt ADSL ett par år till.

Stadsnät under uppbyggnad är ofta störda av avbrott.





Jag har läst om detta med stadsnät. !00 Mb Det får du endast ut om du är ensam på nätet. Men ju fler som är aktiva/surfar samtidigt i fastigheten, ju färre Mb tilldelas Du. Klocka 0200 på natten då kanske du får ut fullt. hur många bor i fastigheten och ska dela på samma Dosa/uppkoppling.
Här kan Du bläddra i Villkoren, priser mm.
Gäller i Jkpg.
http://www.jonkopingenergi.se/web/Prisjamforelse_1.aspx

Vad gäller tillförlitlighet och vad händer med service och sådant. Det kan nog ditt energibolag svara på var Du nu bor.
Annons
Ozzy!

Alla slåss om våra pengar.

Du kan spara 500:-/ året om du använder vårt bredband.
Vad skall jag göra för dom pengarna.

"Köpa öl".

Den här "Burken" lever visst än.



Det lutar åt att jag behåller mitt nuvarande abonemang, (har 16-20MB enligt TP-test nu) utan krångel/avbrott.

Men jag tänker på priset (hasigheten) en besparing på 1080Kr/år är pengar det också.

men jag är mest nyfiken på tillförligheten, kan jag inte surfa på Internet varje dag så blir jag sur.
//Brinken
Det är Mälarenergi som levererar stadsnätet och förutom internet så levereras även telefoni och andra tjänster.

Mycket information finns om man söker på stadsnät Hallstahammar.
Sofus
Detta visste jag, det var på Mälarenergi´s sida jag hittade priser, men det jag vill veta om det är mycket avbrott/krångel på stadsnätet. Nuvarande jag har=inget krångel.
//Brinken
det är inte fler avbrott på en fiber än en kopparkabel

problemet ligger i hur din ISP kommer att kunna leverera.
och det är ju en privat aktör som kör där.

jag har aldrig haft fel på fibern
men däremot avbrott i koppartråden

är skopan framme så är den det
Har nu fått in min kabel i huset,nu återstå att se hur det ska gå till och blåsa denna spagettitunna fiber genom denna kabel och in i huset. flera hundra meter. Det vill ja se innan jag börja tro på detta.

Tänk om man lagt ner allt detta grävarna till ingen nytta... och dyrt är det med!! hitills 12000:-

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem