Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Router

Router

På jobbet har vi fyra datorer kopplade via en schwitch ut på företagts nätverk. Skulle det fungera om vi kopplade in en trådlös router i ett av uttagen i schwitchen, och att vi sedan trådlöst med våra fyra datorer kommer att kunna logga in var för sig på företagets nätverk
Antal svar på detta inlägg: 7
funkar , men får ni det för er ITansvarige
Instämmer med Göcke. Man måste ha tillstånd att ansluta till ett nätverk och Wi-Fi måste ha ett hyggligt sökert PWD 8-16 tecken.
Inom Skåne landstinget har man haft intrång pga av helt oskyddade Wi-Fi som en del datakunniga satt upp på eget bevåg.
Ok. Jag var rädd för att man var tvungen att ha en trådlös connektion till varje dator, eftersom man är tvungen att logga in på nätverket från varje dator, innan man kan göra något överhuvudtaget. Men, vi fyra, kan alltså dela på samma uttag? Och, så förståss, fråga den IT-ansvarige först. Jag ville bara veta först, för han kommer säkert säga att det INTE går, för att slippa besvär. Han är rätt konservativ
Annons
Iggesörping , orsaken är nog inte konservativ, utan en säkerhetsrisk
och en ren policyfråga som ledningen har lagt.

skulle jag svara för it strategin , så skulle jag säga stop där
och be er ha en egen lina ut till webben, om det är den ni vill åt.
Men, det skulle fungera rent tekniskt? Fyra olika datorer i samma trådlösa nätverk, anslutna till samma nätverksuttag, och vi kan logga in med olika konton samtidigt, och komma åt olika servrar inom nätverket? Ja, givetvis också internet.
en trådlös router fungerar i princip lika som den switch ni förut har använt

men att ni får en trådlös möjlighet också
Tack. Då vet jag

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem