Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

FM-sändare från dator

FM-sändare från dator

Min sambos son är intresserad att
Koppla datorn till en FM-sändare för att kunna köra ut radio eller annan musik till Stereoanläggningen stereoradio och dess högtalarsystem.

Frågade idag på Kjell:::. De har en sändare för 199:-
Jag frågade om den och hon bakom disken undrade hur jag skulle använda den och jag berättade.
Hon rekommenderade INTE att köra datorns radioljud på det sättet. Det skulle inte bli bra.
På hemväg från Umeå (135 km) funderade jag på varför det inte skulle bli bra. Om det är ett problem så hedrar det henne att ge mig sån information men jag skulle ju givetvis ha frågat vidare VARFÖR.
Kan det ha att göra med 8-bitars? Eller har hon fel?
På IS finns ju flera mycket kunniga på området så jag bollar över ärendet till er?
Hur skulle ni lösa datorradio/mp3filers uppspelning via den vanliga stereon? Kabel?....Eller duger FM-sändare? Eller annan variant?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Står stereon brevid datorn så skulle jag ha haft en sladd emellan,, står radion i ett annat rum skulle jag satsat på en fm sändare.
Jag har kört med fm sändare mellan dator och stereo och det fungerar bra tycker jag.

Jigsaw kanske kan kommentera detta?
Jag tror han har eller har haft en sådan också....
Tjenare!
Menar du den fm sändaren som vi köpte av dig eller så rekommenderade du oss att köpa den på tradera?
Jaja i vilket fall som helst så funkar den 110%. Kopplar den till datorn och kör den till stereon i köket, en sträcka på ca 7 meter och det är lite väggar ivägen för radiovågorna. Jag rekommenderar en fm sändare!
Håller till fullo med patrikke.
ut från datorns hörlurs utag kommer det analogt ljud
ljudet är i det närmaste identiskt med det som kommer ur en cdspelares hörlursutag eller en mp3spelares

så FMsändaren hade ju fungerat, med den passusen att nivån kan vara för hög
i de olika fallen
Annons
Jigsaw

Stör det inte om du tex använder mikron?
Emans
Näpp det har jag inte märkt. Jag är helnöjd med den jag har.
Jag skulle hellre rekommendera en trådlös ljudöverföring med sändare och mottagare istället, då dom ger bättre ljudkvalité än en vanlig FM-sändare, samt att räckvidden är betydligt längre utan att ljudkvalitén försämras....

Hittade två här, men finns säkert på fler ställen till olika pris om man googlar lite:

Lite dyrare:
http://www.kjell.com/?item=23305&path=470000000,536000000,536010000


och nån billigare variant: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=101295747

På jobbet har vi den på första länken jag skickade och då blir ljudet klockrent.. Vi körde med en vanlig FM-sändare innan och det kunde bli störningar och skorra titt som tätt med ett avstånd på några meter..

Hur Clas Ohlsons variant är kvalitétsmässigt vet jag inte, men säkert bättre ljudöverföring med den också eftersom att dom är mer anpassade för den typen av ljudöverföring än vad FM-sändare är..
FM-sändare har ju en begränsning på hur hög effekt man får sända i, för att inte orskaka störningar på andra människors radioapparater.
Men sändare anpassad för ljudöverföring ligger på 864MHz, vilket ligger utanför frekvensen för vanlig radio, och har då också rätt att sända med högre effekt, med längre räckvidd och bättre ljudkvalite till följd.
864 MHz-bandet, har kortare räckvid för samma inmatad antenneffekt

men man kan ha en digital överföring istället för en analog
i Fajjers förslag, och det är en stor skillnad
Det beror ju på i vilken effekt man sänder i.

Vi säger T.ex. att en våglängd på 100MHz färdas dubbelt så långt som en våglängd på 200MHz..

Om du då sänder våglängden på 100MHz med en effekt på en watt och våglängden på 200MHz med en effekt på 2 watt så kommer dom att ha samma räckvidd..

Våglängden på 200MHz kommer bara halva sträckan av våglängden på 100MHz, men eftersom att den sänds med dubbelt så hög effekt så blir sträckan detsamma..

Med andra ord så är det inte alls säkert att det det måste vara nån digital teknik inblandad.
Missuppfattade lite göcke.. Såg att du skrev det jag just förklarade.. Ber om ursäkt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem