Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

RAM minne

RAM minne

Kan någon data kunnig förklara för mig hur följande hänger ihop.
Jag skulle sätta i mera RAM i en gamal dator (300MHz) med Windows 98.
Det satt 64 Mb DRAM 100 i första banken och jag hade köpt 128 Mb DRAM 133 oj liten konflikt kanske tänkte jag men eftersom inköpet redan var gjort så var det väl bara att prova.
1.Bytte ut 64 mot 128 men datorn vägrade starta då
2 Satt tillbaka 64 i första banken och 128 i andera banken och då startade datorn och funka bra,men visade bara att det fanns 128 mb mot verkliga 192mb.

Kan detta bero på ett äldre BIOS eller att minnena förväntar sig olika hastigheter på interna bussen eller att det är olika stora minnen.Jag vet att men rekomenderar att det ska sitta lika stora i båda bankerna men jag har haft olika förr och det har funkat.

Nyfiken på en förklaring //Planeten
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

troligen har ditt moderkort olika stöd för olika minnen på olika slotar och att man inte kan blanda minnen, läs i manualen om vad för minnen kortet har stöd för. Eller så passar minnena inte ihop.
Eller så kanske du måste tex trycka f4 under uppstarten för att bekräfta att konfigurationen har ändrats, så var det bland annat med dom gamla LO datorerna.
Ska testa förslagen ,men det konstiga är ju att datorn verkar bara kunna använda 64 mb av 128 mb i det minnet och därav bara visa 128 i Ram.
Konfigurationen är ju bank1 64mb bank2 128 = 192mb men datorn visar ju bara 128mb så vart är restrerande 64mb ?????

//Planeten
Annons
Gå in i BIOS...
Tryck Esc(escape) eller F1...under POST (när datorn bootar..)
Vanligtvis står det typ Setup F1 eller liknande..

Berätta vad du har för inställningar för RAM (bry dig inte klockfrekvenser, latency time osv...bara storlek, auto detect och osv.

En grej du kan testa är att direkt du gått in i BIOS är att stänga ner och gå ur igen...men välj att spara när du "exitar"...

Kolla moderkortsmanualen...finns säkert att tanka ned om du har korrekt namn på kortet...

Du kan även testa att uppgradera bios (men förmodligen kommer inte det att hjälpa i detta fall...)

/
Hej Paco
Bios visar på 128000kb i Ram och vad jag såg inga andra konstigheter ,kan det vara en begränsning i vad BIOS klarar av att ha i minne.Ska kolla i manualen för moderkortet vad max RAM är.Tror du inte att en uppgradering av BIOS skulle hjälpa?

Jag gissar att din CPU är en Pentium II 300 Mhz från cirkus 97/98 och att den sitter på en dator med ett 440FX/BX chipset...

Du skall inta några som helst problem att ha minst 2GB minne på den datorn...ditt moderkort kan sätta andra begränsningar men inte så lågt som 128mb...

Vad är det för moderkort? Kan du ange exakt namn?
Har du fler minnesbanker (slots) testa att stoppa i minnet i 1 och 3

/
..en grej bara, storleken på minnet borde inte spela in här men hastigheten på minnet kan göra det...

På den gamla goda tiden körde jag med 133/EDO kan du kolla att det är samma hastighet på minnet?

/
han använder PC100 och PC133 minnen. Men han moderkort kanske har så att demåste sitta i vissa slottar. En bios uppdatering kanske kan hjälpalite om du nu hittar någon bios för det kortet,det verkar vara så gammalt att det kan bli svårt.
Paco
Det finns bara 2 slots och visst har du rätt i att datorn är från 1998 så den är uråldrig i datorenas värld men svärfar har den som skrivmaskin och mailar lite då och då så den duger bra till detta ändamål.uppgraderingen berodde på att virusprogrammet behövde 128 mb i ram.


Allt är ju egentligen frid och fröjd men man vill ju veta varför inte dom sista 64mb är tillgängliga.

//Planeten
Jag känner till problemet av egen erfarenhet. Din dator känner av 64 av de 128 MB, och det beror med stor sannolikhet på att du har köpt minne med enkelsidiga stift men ska ha dubbelsidiga stift. Effekten blir då, att bara en rad i sloten får kontakt med minneskortet. Kolla om inte sloten har två rader med "honor". Jag fick byta till ett kort med dubbla rader stift. Då kunde datorn känna av alla 128 MB.

Kolla med din datorhandlare om ditt problem stämmer med mitt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem