Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Konstig dataskärm

Konstig dataskärm

Min datorskärm har 2 gånger blivit nåt av en regnbåge , när den har stått oanvänd ett tag så har den blivit en regnbåge som går mest i lila det har hänt 2 gånger under en o en halv vecka .

är den på väg att slockna helt eller är det nåt annat ? jag har Google chrome som webbläsare kan det ha nåt me det att göra .

Jag har sökt lite på begagnade skärmar men just nu verkar det inte finnas så mycke eller så har jag missat nåt .

Är det nån som vet vad felet kan va och om nån har en gammal skärm så köper jag den gärna till ett vettigt pris .

Tack på förhand .
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

att du säger regnbåge , ger mig illusionen av att du har hägtalare nära din
skärm och att du inte stänger av den med en fulständig ON/OFF knapp utan en soft dito, detta gäller alltså en hederlig gammal tjock skärm

en funktion man kan ta till då är att utföra en degaus (avmagnetisering) av skärmen.

är det en tunnskärm av tft typ. så kan det vara annat, men det tar vi ,när du har svarat vilken typ av skärm du har
Det är en tjock skärm med inbyggda högtalare , jag vet inte vad du menar med ( soft dito) jag har en on / off knapp men den brukade jag inte behöva använda då den går i typ sparläge automatiskt efter några minuter .
Problemet är nytt , den här skärmen har jag haft i typ fyra fem år .

Det ända som jag har nära men som inte alltid är inkopplat är en DVD spelare som går genom USB kontakten , men som sagt den har jag på ganska sällan och när jag är färdig med den så drar jag ut alla sladdar , men det klart jag kan ju kolla om det finns ett samband , jag tänkte inte på det förrut i alla fall så är det det ända av elektriska grejer som finns i närheten .
vid standby läge , så är det en soft läge, vid sådana lägen avmagnetiseras inte skärmen vid start, under menyfunktionen på skärmen så finns det ett läge för avmagnetisering eller så finns det en liten rund knapp som gör samma sak.

eftersom du har högtalare i skärmen , kan det räcka med att du bor i ett hus med hög armering i betongen eller att skärmen står nära ett element osv

har du en kraftig magnet kan du testa det jag menar, men det som jag tror är något som påverkar skärmen under en lite längre tid.
Annons
Japp jag har en rund knapp och när jag har tryckt på den ( stängt av skärmen ) o sen sätter på den igen så är skärmen som vanlig , är det den knappen du menar , den har en liten lampa som blir gul när den är på stand by o grön när skärmen är på ?

Fast jag tror nog att du har rätt i det om avmagnetisering eller vad tror du ?

Tack så¨hemsk mycke för att du tar dig tid :)
kan knappast veta vilken knapp du pratar om, om jag inte får modellen på skärmen

men degaus knappen om den är fysisk är en knapp som bara brukar vara en 3mm och är avmagnetiserings funkrionen kall så säger det tjong i burken
när man trycker den och bilden darrar till.

men kolla i menyn om du har någon degausfunktion där också


men eftersom du säger att det blir ok när du stänger av/på skärmen så låter det som att det är något i närheten som påverkar skärmen.

och det kan vi ju inte se
Okej jag vet vilken du menar för en sån hade jag på en gammal skärm , tyvärr så vet jag inte vad det är för märke på den här skärmen för det är nästan helt bort skrapat men färgerna har varit rött turkos och blått om det nu kan va nån ledtråd *S* , var i menyn menar du att en sån funktion kan ligga och va tror du att den heter/ kallas .

Jag har själva databurken vid skärmen och den DVD spelaren som jag har nämt förrut , det är inget element i närheten och ingen telefon även om jag kan höra ett litet ljud från rummet brevid när min mobil börjar ringa kan skärmen va så känslig att den kan reagera på tv o dyligt som finns i det andra rummet ??

det är magnetfält som inte rör sig snabbt

armeringsjärn och vattenburen värme är de som brukar påverka under lång tid.
men eftersom du säger att det kommer ofta så är det något kraftigare , typ högtalare som inte är magnetiskt skärmade

Frågan är vad som har ändrats strax före du fick problemen
är det bara ditt beteende med att stänga av, eller har det tillkommit någon pryl
eller har ni flyttat runt.


degause heter funktionen i de flesta fallen
Jag har bytt router men det ska väl inte ställa till med sånt , jag bytte för våran dog pga att vi hade strömavbrott för några veckor sen och tydligen när Vattenfall satte på igen så blev det en stark våg av stöm , jag vet att ganska många fick olika problem med både modem och annat på grund av det , kan det ha varit det som överbelastade skärmen , daorn va inte på vid tillfället men va självklart kopplad till kontakten och jag är väldigt glad att inget annat kraschade *pust*
Bra svar Göcke. HOppas Bea löser detta. Om sedan en kraftig strömpeak kan ha ställt till det vet jag inte, möjligt?
Nu blir jag helt förtvivlad jag hittar inget som heter degause , jag kör windows crystal och allt är på engelska plus att vissa program har jag ingen aning om vad dom är förnåt ..

Nån som har nåt förslag på vad det kan heta mer en Degause eller var jag kan hitta det i vilken mapp / folder ?

Tackar för svar o hjälp :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem