Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Hitta mailfiler

Hitta mailfiler

Morrn alla IS:are Jag har en fråga om de är någon som vet om man kan hitta sina mailfiler på en hårddisk som OS:et lagt av på
Jag har satt den i en extern läsare och kan läsa mina andra filer som bilder,dockument,musik,filmer osv, men skulle gärna hitta mina mail jag sparat om de går

Tacksam för svar Janne Nilsson Helsingborg
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Vilket mailprogram?
Windows mail
http://www.tipsomvista.se/windows-vista/windowsprogram/227-haer-hittar-du-
windows-mail-filerna.html

Outlook och outlook express
http://www.computerhope.com/issues/ch000457.htm
Det var outlook express med win2000 som OS Nu försöker jag hitta med XP
Annons
det är bara att kopiera .mbx för mail och .wab för adresboken , som det beskrivs i PersAsks sista länk

i detta som är utanför tråden , skal jag tipsa om att windows7 inte har windows mail , men ändå har katalogen skapad , så har man vista och vill gå över till windows 7, skall man kopiera alla filerna i /windows mail
katalogen i vista till en säker plats utanför datorn och sen kopiera dem till den halvt tomma katalogen i windows 7, med detta så får ni möjlighet att köra windows mail även i windows 7.
och mail och adressbok exporteras i vanlig ordning innan ni byter OS

adressboken i windows mail är lika med windows kontakter ex.
C:UsersGöckeContacts

katalogen finns här
C:Program FilesWindows Mail


Jag har kollat i den mappen men där finns inga filer som heter så
[http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Import-messages-into-Windows-M
ail-from-Outlook-Express] ..

vet inte om du har bättre hjälp av detta
annars så ligger wab filen här i XP
C:\Documents and Settings\Göcke\Application Data\Microsoft\Address Book

byt ut Göcke med ditt användarnamn
och hade ni fler konton så har varje konto sin egen wab
Mailen i tex outlook express 6 ligger på en lite udda platts
och hela innehållet där skall kopieras till en egen skapad mapp typ backup på ett USB minne
sökvägen till denna mapp, om man inte kan går via outlookexpres
fliken arkiv och mapp och där kopiera sökvägen är något liknande detta
för dej Jinsson

C:/Documents and Settings/Göcke/Lokala inställningar/Application/DataIdentities/{4BE77AE1-D2D2-436E-9D77-88C427654
AAA}/MicrosoftOutlook/Express

där göcke och allt innom {axaxxaxxa} är olika för de olika kontona
där får du testa dig fram
Att tänka på och som jag råkade ut för vid några tillfällen då jag hade kopierat mina mbx-filer från Outlook Express, var att om man bara väljer att kopiera tillbaka dessa i det nya OS installationen så syns inte de gamla mailen.

Man är först tvungen att se till att man använder/aktiverar de olika katalogerna en gång. Dvs skicka ett mail till dig själv. Då är inkorgen och skickat aktiverat.'
Har du någon mer katalog, ex sparat, så spara ett mail där.
Sedan kan du kopiera över de befintliga filerna med dina gamla.

Jag vet inte varför det var så för mig och förstår du inte vad jag menar, (gör knappt det själv) så hör av dig så ska jag förtydliga mig.
PerAsk en vild gissning är ägarskap till en kopia , den tar du över om du skriver i den.
bara en vild gissning, utan att testat

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem