Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

dvd

dvd

Tja,
har en Nec dvd rw nd-1300a
den har brännt på som vanligt tills nu. Nu vill den inte bränna. Vanliga cd går att få ut. Har ominstallerat nero. Vet någon vad det kan vara?
Har kvar "regionsändringar".
Den ska bränna både plus och minus, men har bara använt minus dvd. Som sagt nu går det inte mer!
Vet någon hur jag ska få igång (skräpet) den?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Det ni borde göra är att läsa vilken dvd media som brännaren har stöd för. cd och dvd är två helt skilda saker. cd media går att bränna i alla brännare även om de kanske inte kan använda cd midiets fulla potenitial. Men när det kommer till dvd media så måste brännaren i sin firmware ha stöd för den kod som finns på dvd skivan som talar om märke och fart, har den inte det så kan ny glömma lyckad bränning. Köp inget annat än Verbatim det märket har typ 99% av alla dvd brännare stöd för. Nec har 100% stöd för dem.

Tror precis som du säger Rob att det mesta hänger på skivorna..
Kollade lite haxxad firmware med nya skivmärkestillägg i, har dock inte vågat testa nån sådan version.

Är lite intresserad om någon testat någon modifierad firmware, helst som säger att de skall klara DL (Dual Layer)?

Kan ju rekomendera alla NEC användare om denna sidan, där händer en del grejer. Men skall självklart varna att man kanske inte bör börja mecka med det om man verkligen inte vet vad man gör och är beredd på ev. knasiga konsekvenser

http://www.herrie.org/
All updatering av firmware på Nec så slutar garantin att gälla bara så alla vet även om det är Necs egena firmware.. knäppt men så är det..
Annons
Tzwintoo> jag känner igen problemet med Trax-skivorna, min HP-brännare gillar inte det märket. Jag bytte till JVC-skivor, funkar hur bra som helst.
Det enklaste som jag bommade på var att jag glömde ändra från dvd till cd när du startar nero.
jag hade precis samma fel fast på en samsung-brännare..den brännde cd-skivor utan problem men när jag skulle bränna dvd-skivor så ville den bara inte, den började bränna precis lagom länge för att sabba skivan och sedan fick jag upp ett meddelande om "disc read error- illegal disc" m.m. det jag gjorde då var att byta och testa massa olika program, olika dvd-skivor m.m. men ingenting gick..till slut öppnade jag datorn och kollade hur jag satt det, såg då att jag hade (kommer inte riktigt ihåg hur det var) men iaf så satt den ena på slave (brännarn tror jag) och dvd-spelaren på " dig. " lr nå sånt..dom satt inte på slave och master som dom ska gö iaf..jag fixade ordning det och nu bränner han hur fint som helst =)

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem