Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

dvd 2

dvd 2

hallå.

har problem med att kopiera filer från back-up dvd gjorda med samma hård och mjukvara som jag använder idag.
får felmedelande:
cannot copy "filename" :no more data is on the tape
och nästa gång jag fösöker:
cannot copy "filename" :data error (cyclic redundancy check).
dvd är pioneer dvd-rw dvr-106d. kör winxp, sp2. har uppdaterat drivrutiner.

i övrigt fungerar det utmärkt att spela dvd-filmer, instalera spel/program från dvd samt spela, bränna och kopiera filer från cd.

tacksam för all hjälp!

Antal svar på detta inlägg: 4
CRC-error, de låter bekant...

Kan de möjligtvis vara så att de backup skivorna kommer från en NEC brännare? För NEC brännarna kan inte bränna vissa skivor om man inte uppdaterat firmwaren på sin brännare och de som händer med de skivorna är att de går inte att läsas i någon dvd-läsare till datorn och därför får du felmeddelandet CRC-error när du ska försöka lägga in dom på datan.
Det är inget som är specifikt för NEC utan det är så med alla DVD brännare och även Stationära som man använder till Tv:n.
CRC-error tyder vanligtvis på att något gick åt helvete när du brände så datan pajade och därför inte kan läsas. Det är vad jag tror iaf ja då antar jag att du inte sandpapprat undersidan på skivan åxå. På den här länken kan du läsa en definition av CRC error

http://www.computerhope.com/issues/ch000430.htm
ok tack för svar. verkar som jag får glömma dom skivorna (var inget jag inte kan leva utan).
Annons
till Rob; NEC-brännarna kan inte bränna vissa skivor, de har jag själv märkt när jag brännt 85 dvd-filmer som gick att läsa på min stationära dvd-spelare men inte på någon annan spelare (inte änns dvd-läsaren i datan). När jag skulle lägga in filmerna från backupskivorna in på datan fick jag CRC-error i mitten av skivan (precis samma ställe som filmen sluta gå att se på mina kompisars dvd-spelare.
Så de e nått visst med NEC-brännarna. Men självklart behöver de inte vara en NEC-brännare skivorna kommer ifrån bara för man får CRC-error. NEC är bra brännare annars.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem