Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Musen

Musen

Den som uppfann musen måste tjänat grova grova pengar.

Det sägs att man kan få musarm eller rent av musfinger. Det har jag svårt att tro,inte kan man få ont i armen av att trycka på musen några gånger per dag??

Det finns ju mus utan sladd,fast det sägs att dom är trögare än dom med sladd.

Är det så??
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Förr medföljde en Mouse-floppydisk. Men numera har jag bara stoppat in i USB porten och det har installerat sig automatiskt. Heter det Plug in Play..

Om det är en trådlös medföljer det väl även där en moderstation som måste tryckas in i USB-post?
Douglas Engelbart uppfann datormusen men Håkan Lans konstruerade en del av ett digitaliseringsbord och skiljde sig en del från de datormöss som är vanliga idag. Bland annat fungerar den bara på en särskild platta, som känner av exakt var musen, också kallad puck, befinner sig.
Nu för tiden kör ni väl alla med Blåtand!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datormusen
Ok Då vet jag. Det verka lätt att installera. Men batteri räcker dom lika länge som en fjärrkontroll till tv. ska jag inte klaga.

När det gäller musarm,så klaga mitt barnbarn på att hon har ont i armen,men jag tror att det beror på sms,som dom skriver i både tid och otid.
Annons
Tror ej man kan jämföra fjärren till Tv med en datormus, vad gäller batteriets livslängd. Fjärren den använder du ju bara då och då.
En datormus drar ju batteri så fort du använder den när du flyttar "pilen" på skärmen/skrivbordet. Om den ens får vila så länge datorn är på. Det får en expert svara på. Använd sladd/svans, då slipper du dra batteri. De urladdas alldeles för fort. Slut när du behöver den som bäst om man har otur. Det är min åsikt.
Det finns ju uppladdningsbara möss, denna är bara ett exempel, om den är något att ha vet jag inte.
http://www.smidigt.se/tradlos-uppladdningsbar-mus/5029/
Ingen särskild installation. Köper man en trådlös mus så finns det på förpackningen en bruksanvisning som talar om exakt hur man ska gå tillväga... Trotts mina "bananfingrar" så använder jag "minimus", en till min stationnära och en till min laptop, lätt som en plätt.
En bra trådlös mus ska stänga av sig själv efter en stund när den inte används. Jag byter batteri 2-3ggr/år på min mus. Använder oxå uppladdningsbara batterier så sparar man miljö med.
Kör man med blåtand så borde ju grannen oxå kunna använda blåtanden om man nu inte kan ställa in det förstås.
Ang. blåtandsmus så bör det väl vara så att man måste para ihop musen med sin dator?
Som nybörjare med dator har jag provat med lite olika möss.
Somliga sämre än andra. Någon har extrafunktioner som t.ex.
dubbelklick med ett klick etc.
Jag använder mig mest av är en enkel optisk mus med sladd.
Den har jag köpt på "Biltema" för 49 kr kontant.

Det är en rejäl klump som ligger still på bordet och inte vandrar
omkring på skärmen och den har ett bra klipp i klicket.
Nilho Det är en rejäl klump som ligger still på bordet och inte vandrar
omkring på skärmen och den har ett bra klipp i klicket.


det påminner mig om ett samtal från en upprörd dator användare

den rör sig på skärmen fast jag inte rör den

Det tog en tid att koppla att det var muspekaren som rörde sig på skärmen
och att det var musen som rörde sig på bordet av vibrationer fån datorn.

andra varianter är att trådlösa interfererar med varandra (stör)
och det kan bli rätt intressanta problem för användarna.


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem