Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Finns internethistorik gömd?

Finns internethistorik gömd?

Jag har en son som kommit på funktionen att radera alla temporära internet-filer i IE7...tyvärr.

Jag är ju relativt säker på att han inte är ute efter att städa onödigt utrymme på disken utan det handlar ju så klart om att dölja sina spår.

Nu undrar jag om det finns sätt att dyka djupare i datorn för att kunna få bekräftat att han sitter o surfar på "olämpliga siter"?
Eller måste jag skaffa nåt slags program som loggar allt som sker via IE?

Det hjälper ju bevisligen inte att varken förklara olämpligheten i att besöka vissa typer av sidor eller att skälla. Jag kan ju inte heller stå bakom ryggen på grabben så fort han sitter vid datorn...
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Finns ett program bland flera,detta heter keylogger..sägs vara förträffligt bland tonårs föräldrar..
http://www.actualspy.com/
finns fler..googla så finner du fler...
Finns matnyttigt att läsa här oxå,en som verkligen vet hur det funkar med alla olika lösningar..hårdvaru o mjukvaru..
https://www.flashback.org/t471916
Vet inte riktigt om jag har rätt, men...
Om du har Google verktysgsfält installerat, Se efter att inte dess webbhistorik är pauserad. Har för mig att den inte är det som standard.

http://www.google.se/support/accounts/bin/topic.py?hl=sv&topic=14148


ev.klipp & klistra.
Annons
Tack för info - ska kolla mer på detta!
>blueId_1< Jag vill inte på nåt sätt va otrevlig eller taskig men vore det inte bättre om du satte dig ner med din son o pratade om det , du kan bärreta om risker med internet osv .

Ungar lär sig att när vi föräldrar lägger oss i så börjar dom använda sig av andra grejer som vi kanske inte riktigt hänger med i , om inte annat så kan din son gå in på skolans dator eller kompisars då har du inte vunnit så mycke men förlorat kanske en hel del .

Jag gjorde en sån grej med min dotter o gissa om hon såg till att ta bort spåren efter sig då va hon bara 12 / 13 år när hon fixade det .
Nåt o tänka på , men jag menar absolut inget illa .
Det fins sätt att leta djupare. !!?? men till vad nytta i detta fallet.

men ungen borde du ta ett djupare snack med istället.
ingen vill ertappas med byxorna nere. och få smisk på fingrarna.
utan det måste vara bättre om ni som förrädrar vet den underliggande orsaken
och påverka den istället.

Den social kompetensen är det vi föräldrar som börjar lära ut.
klarar vi inte det,
Ta hjälp av skolan och be dem att de tar upp nät etikett mm.
Det ligger i alla skolors intresse och även mobbning/gäng frågor.
BliueId_1 kanske mest är nyfiken på vad pojken gör på nätet om det är värt att ta en jobbig diskussion?

Pojken kanske gått och blivit kär och döljer sådana saker, eller kanske det är värre saker?

Är det värre än kärlek så ska det naturligt vis tas om hand med pojken.

Är det bara lite kärlek så kan väl pojken få hållas och vara ifred, det är ju pinsamt om pappa kommer och ser att jag diskuterar med snygga lotta i parallellklassen.
Jag häpnar över detta forum.

Här frågar trådägaren om teknisk hjälp med att hitta internethistorik i datorn.

Moderator Göcke går in i tråden och ifrågasätter om pappan gör rätt. Han vet uppenbarligen hur man ska hitta dold internethistorik men hjälper inte till. Istället så kritiserar han pappan.

Göcke kritiserar andra för att inte hålla sig till tråden men lever inte själv som han predikar.

Göcke sluta som moderator du klarar inte jobbet
pedhan!

Jag vet oxå hur man spionerar.

Men jag tror att dessa program syns i datorn. Så det är en mycket dålig lösning på detta problem.

Misstänker man att det är kriminellt. Då måste man ju "tackla" problemet.

Inte annars.

Göcke får inte sluta.
Som jag skrev i slutet av min initiala fråga så räcker det ju tydligen inte att varken prata eller skälla. Ni kanske missade den delen?
Jag HAR försökt ta mitt faderliga ansvar och pratat kring etik och moral ta mig 17 sen barnen låg med nappflaskan tycker jag.
För ett tag sedan så började vår "allmänna" dator här hemma bete sig väldigt konstigt och det var dags att på allvar söka orsaken till detta. Jag upptäckte då att det inte bara berodde på alla dessa gratis-spel som ungarna håller på med på internet som var orsaken, utan när jag kollade mer noggrannt så var det en del surfande och sökande på "porr".
Jag tog då ett ordentligt snack med grabben om detta och förklarade både ur ett etiskt/moraliskt perspektiv, men likväl ur perspektivet att han defacto åsamkat så mycket pop-uper och annat "skit" i datorn att jag var tvungen att blåsa ur den totalt vilket sysselsatte mig bra länge och då även så klart innebar att han inte hade någon dator att sitta vid.

Nu är jag inte ute efter att spionera på honom i syftet att jag vill avslöja hans ev hemliga kärlekar eller vad han diskuterar med sina kompisar på chat mm, utan jag vill helt enkelt få en hum om anledningen till att börjat "städa efter sig". I förlängningen så vill jag ju med den vetskapen FORTSÄTTA TA MITT FÖRÄLDRAANSVAR och prata med honom om det skulle visa sig vara olämpliga sidor han sitter och surfar på.

Men som sagt, tack för hjälpen så länge.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem