Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vad ska vi göra med våra gamla ?

Vad ska vi göra med våra gamla ?

Jag märkte för ca 2 veckor sen att nåt höll på att hända på det äldreboende där min mamma bor , dom höpp på att ta bort larmet tack o lov så blev min mamma en av fem som prioriterades med ett larm som hon har runt halse jag fick inget veta och nu läste jag på text tv att sen den 15 juni ska dementa inte få skydåtgärdas att dom inte får bli inlåsta kan jag förstå men att dom inte ska få ha larm fattar jag inte min mamma va väldigt dålig för ett litet tag sen hon ramlade ständigt halkade ner från fåtöljen så vi bästemde då att hon skulle läggas efter lunche om dom inte hade mycke att göra så fick hon sitta i fåtöljen och dörren va helt öppen så att dom kunde höra henne det tycker jag va väldigt bra och hon hade larm vid sängen och vid fåtöljen .
Jag är rädd nu att dom kommer kanske att ta i från henne larmet och tydligen har jag som anhörig inget att säga till om vad det gäller den saken jag ser nästan en större fara i att hon har ett larm runt halsen hon kan ju ramla nånstans så att larmet fastnar mott nåt och hon helt enkelt stryps vem kommer och va den ansvarige ? och som en politiker utalade sig vem ska ansvara för dom gamla när dom är ute o traskar mitt i natten , det här är helt sjukt .

Jag har redan haft tankar på att jag på nåt sätta ska kunna ha mamma hemma boende hos mig och nu börjar jag verkligen på allvar planera för det även om jag vet att det kommer och va jätte jobbigt men jag ska kolla med komunen och se vad för hjälp jag kan få .
Det här är så fel mot våra gamla jag förstår inte det här och jag har en froktansvärd ånges över det här hur kan man bara komma på en sån sak
Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Bea!

Hur gammal är din mor. Känner hon igen dig när du hälsar på.??

Troligen använder hon larmet i tid och otid. Då blir det så galet.

Livet är grymt.

Min mor hade larm. Men hon fattade inte hur man skulle trycka på det.
Då lade dom henne i en säng med grindar. Fick väl lugnande medel i
massor. Sedan var det slut. Bäst så.
Bea, jag bävar för att bli gammal och inte klara sig själva. Här i Kungshamn och kanske andra mindre orter så har vi det mycket bra, alla känner alla.

I morgon skall vår PRO-förening bjuda på kaffe och tårta samt sång och musik och då hämtar vi ner de som inte kan komma ner till samlingssalen och som naturligtvis vill det också.

Jag har en syster som är 2 år äldre än mig och hon har fått Alzeimers, hon är i början av sjukdomen, hon kommer ner till mig en vecka, det kanske är sista chansen för henne att komma. Hon bor i Oxelösund och det är ju en bit.

Jag vad du känner är bäst för din mamma, du kommer inte att ångra dig. Jag hade min make hemma sista tiden han levde, han kunde inte vända sig i sängen efter en operation på ryggkotorna p g a cancer. Jag har inte ångrat mig och jag fick mycket hjälp av hemvården.
Min mamma är 81 , ja då hon känner igen mig väldigt väl hon va helt förtvivlad när hon va som värst förrvirad att jag inte skulle hitta henne jag får erkänna att hon va helt veck i skallen , nej hon tillhör inte dom som ringer på larmet i tid och otid och jag menar det är ju därför det finns personal dom får ju lön för att hjälpa dom gamla även om dom ringer bara för att det finns en röd knapp , det som är lite konstig oxå är att på ett annat äldreboende här i stan så tar dom inte bort larmet varför är det så ?

Mamma får oxå lugnande men inte i massor och hon har oxå en grind på sängen men det är för hennes bästa ligga och kanske inte riktigt veta vad man gör o så ups trillar man ur sängen samma men den ångesten som hon just hade hon visste absolut inte var hon var fast hon har bott där i tre år då tycker jag att dom ska kunna få lite lugnande men inte i massor som det va förr man drogade dom stackarna men både lugnande och sömn medel jag har själv jobbat inom äldrevården och just den typen av medicingering gillade jag inte .

Visst den dagen allt är slut blir det nog skönast för henne oxå men hon är inte där än .
Annons
>kerstinelisabet< Jag känner som du , jag vill inte bli gammal önskar bara att jag somnar in .

Tråkigt med din syster jag önskar så att dom hittade botmedel mot Alzeimers och liknande sjukdomar för dom är hemska .

Hemtjänsten här fungerar inte riktigt som den ska men jag ska ändå kolla med komunen för jag vet att dom har lite annat folk som kan hjälpa till .

Jag bävar oxå ifrån att bli gammal. Vem gör inte det.

När jag var 12 år då önskade att jag var 15 år så jag fick köra moped lagligt.

Men nu har det svängt. Jag vill inte köra moped. Jag hatar mopeder.

Är jag ensam om detta.???

Jag jobbar själv på demensboende och på mina avd så går man igenom individ för individ om vem som ska ha trygghetslarm. (De som kan larma och förstår vad det är ska naturligtvis ha ett sådant)
För de som är långt gångna i sin demens finns det ingen vits med trygghetslarm.
Alla de andra borde ha rörelselarm på golvet.
Så skulle de ramla så får man larm ändå, utan trygghetslarm.
viinikka_86 !

Det verkar ju vettigt. Men rörelselarm på golvet. Kan det fungera.??

Jag fixade en rullstol till min mor fast hon ingen ville ha.
Nu sitter du i din rullstol annars rycker jag håret av dig.

- Då förstod hon att jag menade allvar. Håret var hon rädd om.

Jag läste i tidningen om att man skall släppa ut dementa om dom vill ut.

Det är ju så dumt så man storknar. Då går dom ju på motorvägen igen.
Det är ju mord att släppa lös folk som inte vet vad dom heter.

>viinikka_86 < "För de som är långt gångna i sin demens finns det ingen vits med trygghetslarm" min mamma skriker efter hjälp och det vet dom mycke väl så varför hon har ett lar vette katten jag tror hon har använt det ett fåtal gånger når hon har varit lite klarare .

Jag förstår fortfarande inte hur man kan med att hänha ett larm om halsen på nån som ramlar nästan jämt det finns skolväskor och gud vet vad som man har förbjudit för att barn kan ramla och bli hängandes eller fastna och dli strypta men det gäller tydligen inte gamla .

Det finns ingem omvårdnad länger inom vården :(
är man så dum att man blir gamal får man skylla sig själv
Måste bara göra ett inlägg om att på de flesta ställen gör pesonalen sitt bästa och de flesta ställen fungerar utmärkt. Att ha hand om dementa boende är nog det mest tålamodsprövande och det som kräver den största kunskap av all personal som tar hand om dem. Tänk förr när de inte ens fanns särskilda boenden utan de fanns kanske till och med på mentalsjukhusen. Insikten och forskningen går framåt men allt tar tid. Sen är det så att alla kategorier av sjuka vill ha mer för just dom. Forskare läkare osv tycker deras område är viktigast. Tyvärr kan vi inte satsa lika mycket på allt och vem skall prioritera. Tänk bara efter en stund alla framsteg som gjorts under senaste trettio åren. Vet att det inte är någon tröst för just den som drabbas att det finns dom som har det värre. Men allt går faktisk framåt även inom vård och omsorg. Har själv arbetat med både och sen 1967. Det har varit både upp och ner. Många gånger har man misströstats menockså många ljusa stunder. Tror när det gäller dementa så drabbar de don anhöriga mest inte lätt att se någon förvandlas till en helt annan person utan att kunna hjälpa till. Dock tror jag inte att de som drabbas lider lika mycket när de ljusa stunderna av klarsynthet fösvunnit men vägen dit kan vara svår

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem