Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Klättra på väggarna

Klättra på väggarna

... det är det många som har gjort. Fångar på Kumla t.ex.
Men att frivilligt hålla på att klättra på berg verkar barnsligt. Varför.??
En adrenalinkick. Jo.jo! Det går väl att få "kickar" på lättare sätt.

När man ramlar ner från Kebnesekiase och hamnar på en hylla, så ringer man
bara räddningtjänsten. Dom kommer med 24 man och 4 helikoptrar.

Vem betalar detta. Det har jag undrat i många år.

www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-skadade-i-klatterolycka_6388055.svd
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Vem betalar detta. Det har jag undrat i många år!
Liksom leiake gör.

Intressant frågeställning!

Kanske finns försäkringar som täcker?
Om inte, går det kanske på allmäna skattemedel?

Många hobby verksamheter pågår av alla de slag många är rentav livsfarliga andra snällare mot utövarna..

Olyckor förekommer över allt, vore mycke intressant veta om de räddade debiteras kostnaden för hobbyns olyckor.

Stora lagsporter så som fotboll å dyligt, tror jag mig veta hur det funkar.

Väntar på kloka svar om de udda sporterna! Mången här vet nog?
Jag tror att en olycka som den här betalas av det landsting där den skadade är skriven.

Jag och min kompis blev en gång hämtad av sjukvårdshelikopter pga av att kompissen blev sjuk under en fjällvandring i närheten av Kebnekaise. Jag fick åka med på nåder eftersom det fanns plats för mig. Vi for till Gällivare sjukhus. Kompissen blev inlagd. Jag campa i stan och gick på Gällivare marknad. En upplevelse isig. Men det är en annan historia.

Den helikopterturen och sjukhusvistelsen betalades av landstinget Örebro län.

Det är väl så med alla typer av olycker och sjukdomar i vårt land, betalas av allmänna medel. Och tur är väl det.
Om linorna upp till kebnekaise,

På den östra leden upp till toppen finns det fasta linor monterade, det verkar som om den här olyckan har skett pga att ett järn har lossnat. Det är statens ansvar att sköta om det här eftersom Keb är naturreservat. Så staten är ansvarig,de som drabbas borde därför kunna stämma staten pga av dåligt underhåll.
Annons
pedhan!

Både du och jag får nog lugna ner oss lite.
Vi får vänta på vad som hänt.

Tydligen vet inte ens räddningpersonalen vad som hänt.

Klättrade dom, eller åkte dom linbana.

Jag vet vad jag talar om, det är inte klättring i vanlig bemärkelse östra vägen upp till Kebtoppen, jag vet jag har varit där, det är en vandringsled som har linor som hjälp därför att det är så brant, Dessa linor är statens ansvar. Nån enskild sportklättring på berget får inte förekomma det är naturreservat.
Säkert är det som du skriver pedhan.

Ja väl utmärkt att det mestadels täcks av skttemedel.

Extremsporter med döden i bagaget, är ju inte så många,procentuellt få ,men räddningsaktioner våldsamt dyra.

Borde de kunna försäkras extra för tex.Räddning.
aa
Berätta för oss som inte vet hur det funkar för stora lagsporter.
Alla idrottsskador går väl före alla andra i vårdkön eller... ?
Det lidande som den som var på tur för åtgärd går inte över statsbudgeten utan är en etisk fråga som idrottsrörelsen får förklara.
tubx:
Debattglad,mångsidig,erfaren .

Du kan det förmodligen,bättre själv, och att förklara det jag vet om det,tillför nog inte dig ett dyft.

Gå före i vårdkön,vanligt både bland idrottsutövare och folk som har råd betala för detta.
Inte tycker jag det är korrekt i alla lägen, särskilt inte när planerad vård flyttas.

mvh.
aa
Tack för ditt inlägg. Jag är glad för alla kloka synpunkter.
God fortsättning !
tubx
Jaha och alla som röker och dricker alkohol då, då borde dom också stå för alla vårdkostnader som dessa missbruk orsakar.
Går ju inte att resonera så.
Vår modell att betala vården genom skatten föredrar jag alla dagar före USA:s modell. Men det är väl tyvärr ändå åt det hållet vi så sakteliga är på väg. :(

//Bikerrog


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem