Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Alkohol och bilkörning

Alkohol och bilkörning

Att man inte ska köra bil på fyllan,är väl en självklarhet. Men hur överdrivit är det !!

Jag dricker alltid 33 cl starköl när jag varit i stan och ätit. Har blivit stannad ett par ggr. när jag kört hem av polis och fått blåsa. Då visa det inget i deras mätare! Trots att det bara gått en halv timma efter att jag ätit och druckit!

Så, jag tror att det är starkt överdrivit att man inte kan dricka öl till maten!

Skrämselpropaganda hävda jag! Hur skulle det se ut i Europa om man inte kunde dricka öl till maten?

Man blir inte en sämre bilförare av 33cl öl! Låt vara att det är starköl runt 5,5.
Antal svar på detta inlägg: 40
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

En kvinna som väger 60 kg. och häver i sig en starköl på 20 minuter är nog sten torsk i en kontroll.

Utomlands får man ju vara halvpackad och köra bil. Vissa länder har gränsen 0,8 för säkerhets skull.

Väger en man 120 kg och är lite alkoholiserad så kan han dricka flera öl och inte
krypa över 0,2. Det har jag sett bevis på.
Jag skulle kunna uttala mig i frågan pga gammal erfarenhet, men jag låter bli. Fast det finns en hel del rätt i ditt påstående, men det är många faktorer att ta hänsyn till
det är nog bättre att låta bli alkohol vid bilkörning och lika med medicinintag.
Annons
Pojken som var ledsen för att hans pappa körde så konstigt på väg till och från skolan att han alltid kom för sent. Han berättade för skolläraren varför.

-På raksträckorna kör han så vingligt att det tar lång tid.
-Men det tar han igen i kurvorna, för där kör han rakt fram.
Man måste väl skilja på fylla och ett glas öl. Det finns nog ingen fullvuxen person som inte tål ett glas öl! Men allt förstoras upp till den milda grad,att man häpna!!


En man råkade krocka med en älg! Vid kontroll hade han 0.3 pro.

Dagen efter kunde man läsa i tidningen! Med STORA;STORA rubriker!!

Rattfyllerist krockade med älg!! Ja,hur full var han egentligen? Skulle tro att även om han druckit mjölk,så hade det nog hänt i alla fall!!
Här har vi en kvinna som tydligen har tryckt i sig rejäla mängder alkohol. Det var
nog det värsta jag har hört.

Konstigt att hon lever.

http://korta.nu/v8ipm
"Kan man inte köra bil på fyllan, borde man inte ha körkort"

Skämt åsido, men i Danmark är det 0,5 promille (som vi hade förr) När jag var där med min stora husbil, så hade jag glömt att ta reda på promillegränsen, men det fanns vägkrogar efter landsvägarna, där man serverade öl till maten, och knappt något annat. Riktig öl alltså, som kallas starköl här. Jag frågade på första stället vad Danmark hade för promillegräns. Servitören tittade lite konstigt på mig, och sa: " Ehhh...promillegräns?" men tänkte "här har vi en sån där tokig svensk igen" "Ja", svarade jag, "promillegräns. Ifall jag tar en öl till maten" Han ruskade på huvudet, och ropade in i köket. "Har vi nån promillegräns?" Det kom ut en till och tittade på mig.... "Det vet jag inte, men två öl kan du ju alltid ta". Jag tog EN.
Efter nån dag, när vi skulle äta ute igen, så tänkte jag att jag skulle fråga igen, i en helt annan stad. Nästan exakt samma konversation utspelade sig, som ovan, och slutade med "Två öl kan du ju alltid ta" Jag drog den slutsatsen att EN öl till maten kunde jag ju alltid ta, så det gjorde jag och jag varken krockade eller råkade ut för några tillbud, lika lite som vi gjorde det när vi hade 0,5 gräns i Sverige.
Sedan åkte vi hem. Samma förare, samma husbil, men mer välkänd trafik och vägar, men här får jag knappt dricka en lättöl, enligt en del.
Det borde vara 0,5 promillesgräns inom hela EU. Allt annat ska ju vara lika!
Danmark har tidigare haft 0,8, men nyktrat till lite....
Alltså; Alkohol i vilken mängd det nu än vara må hör inte ihop med bilkörning. Lag är lag, regler är regler och det gäller lika för alla i samhället. I sammanhanget glöms alltid bort att det oftast drabbar oskyldiga i trafiken på grund av den bilförare som fått i sig starka varor och därför definitivt inte ska sätta sig i en bil och ge sig ut på allmänna vägar. En starköl strax innan bilkörning är ju definitivt inte på sin plats. Sen spelar det ingen roll hur van bilförare men är eller inte. Lag är lag. Nu kommer man ju att få "kritiska röster" här, men det må vara hänt. Vi har alla vår skyldighet. Hälsn. i ruskvädret. L.
om man håller sig under 0,2 efter man druckit en starköl så är det enligt lag tillåtet att köra bil. punkt slut
Emans, helt klart och riktigt. Att det sedan kan påverka den aktuelle bilföraren på olika sätt är en annan sak. Och som sagt, andra oskyldiga drabbas, inte så kul va?. Hälsn L.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem