Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Brandrisk??

Brandrisk??

När jag läser detta förundras jag över hur illa man skriver artiklar.

Ska man lyda detta , så borde kanske även klockradion stängas av.
Kylskåp/Frys och all annat

Jag kräver heller att tillverkarna slutar att designa snoffset och lägger krutet på att utveckla säker teknik istället

http://korta.nu/r49q8
Antal svar på detta inlägg: 2
Media skriver ofta artiklar som skrämmer upp folk i onödan. Vem lägger sin mobil
på en säng eller tygstycke. Kanske finns någon på Säter.

Att ett mobilbatteri skulle bli så varmt att det slår eld finner jag osannolikt.
Möjligen att det börjar ryka vilket inte är bra då röken kan var lurig. Men att
man troligen vaknar och hostar rejält.

Med tanke på att det finns miljarder mobiler som laddas på natten, när skulle dom
annars laddas, så är sannolikheten att det börjar brinna obefintlig.

Men man kan inte ge sig f-n på någonting.
Tänk på att det är bekämpningsgifter i ett glas vin. Men det "skiter" hela svenska
folket i. Dom dricker för att vin är gott. Inte för att det rusar. Lite gift och annat
gör det mer spännande. Nu höjer systemet priset på grund av detta.

Det är väl inte själva laddningen i sig som gör att batteriet överhettas utan kortslutning i batteriet som troligen uppkommer av den överspänning som finns vid laddningen. Batteriet smälter då när all energi i batteriet utvecklas samtidigt.

Jag har själv sett detta hända med en gammal Nokia som jag laddade i bilen.

Vi kräver ju tunna o lätta mobila saker vilket kräver energitäta batterier och då uppkommer det här.

Att jämföra dom här riskerna med annan elansluten utrustning är ju som äpplen o päron. Där finns ju säkringar som begränsar strömmen.

En tanke, går det att ha inbyggda smältsäkringar i batterierna? Borde väl inte vara omöjligt.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem