Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pensionärshelvete

Pensionärshelvete

Det blir värre och värre för oss gamla ser det ut som.

Det beror på att vi går i skolan tills vi är över 30 år, därefter är vi sjuka i några
år för vi har "gått in i väggen". Helt slutarbetade lägger vi av vid 60 år och sitter
på akuten varje dag.

Vi jobbar bara 20 år av vårt liv. Resten är bla,ha.till ingen nytta. Den ekvationen
blir svår att lösa.

Undrar om ungdomen vet att när pensionen kommer så är den 50% av lönen
i tidigare liv. Det blir en chock för många och då sitter dom på akuten igen.

http://korta.nu/12jzq
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja. Det är svårt att ställa om sig till pensioliv och det är svårt att inse hur lite pengar man får om man inte varit smart förstås, vilket inte har varit i mitt fall.
Dessutom är det in i h-vete svårt att sätta sig in i pensionssystemet.
Enl alla experter så ska man ju ta ut stora delar av pensionen innan pension och förvalta dessa kronor på något konto istället. Det ger bättre återväxt och dessutom så får de anhöriga ut dessa pengar om man dör, vilket de inte får i annat fall.
Min fru hade två dagars information om detta innan hon gick i pension och själv fick jag en hel dag och fattade inget. Om inte ens experterna fattar riktigt så hur ska vi vanliga fatta
PerAsk!

Om man inser tidigt i livet att man bara får hälften av sin månadslön när man
blir pensionär så skulle man nog planera bättre i yngre dagar.

Kanske inte när man är 20 år men vid 30 år. Det bästa vore ju om staten snodde
ett par hundra varje månad av varje löntagare och satte in på konto med ränta.
Inte placerade i aktier. Det är för riskfyllt.

Sist så snodde dom visst 200 miljarder ur denna kassa. Undrar var dom pengarna
är. Så får det ju inte gå till. Det är bedrägeri.
De kan ju sänka skatten till att börja med för alla pensionärer.
Annons
Jag vet ett område dom kan spara enorma summor på som kan finansiera sänkt skatt för alla pensionärer..........ni vet väl att pengarna måste tas någonstans ifrån........... (det är inte vård, skola och omsorg jag menar)
OK boys ,,,är det inte liiiite väl mycket pessimistiska tongångar här nu? Vi har det bra, vi här bak i bilen och vill ej va me om nån krock. Finns nationer där ingen vet vad pension vill säga. Man får ju rätta munnen efter matsedeln. Trevlig Valborg. L.
Men jag tycker att dom ska betala tillbaka dom pengarna som dom har stulit från ATP systemet ca:700 miljarder kr
Hej grabbar och flickor, jag tycker att ni är lite pessimistiska men ni har rätt i sak.

Staten snodde cirka 275 miljoner i början på 90 talet som skulle gå till förtidspensionärer för att dom inte skulle belasta pensionssystemet.

De som arbetar i dag behöver planera sin ekonomi för framtiden för det kommer inte att bli bättre. Och hur många kan göra det i låglöneyrken så visst det kommer att bli j******t för många.

Och du har helt rätt Emans. Det finns mycket pengar som rinner ut ur statens kassa.
de pengar ni snackar om var ju ett Lån till staten.
och var i det närmaste en samstämmighet av alla att de skulle få göra det.

och hur kan man sno pengar om man använder dem i systemet???
felet är ju att ingen vill betala tillbaka lånet.

men att ta ut 500kr mer i skatt av en enskild pensionär per månad för samma summa i inkomst.

det vill jag påstå inte är jämlikt
Pension ska man väl ha mellan 25-50 när man är på topp och vill ha en massa fritid?
Det borde väl gå att få till på något underligt vis?
Ni får väl skylla er själva när ni blir så jädra gamla.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem