Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Nya lagar

Nya lagar

I morgon måste ni har motorsågskörkort,ny lag! Det hjälper tydligen inte med lång erfarenhet att hantera en motorsåg?

Dessutom kommer det att kosta en slant att ta detta körkort!! Hur många lagar ska dom införa i detta land? Tror dom att vi har hur stor hårddisk som helst??

Nåväl! Se upp sår ni inte kör för fort!! Då åker man väl dit för fortkörning till råga på allt!!
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Lagen om körkort gäller enbart vid yrkesmässig användning.

Som privatperson behöver du inget körkort.

Jag tycker lagen är bra, det hindrar ju att oerfaren personal utnyttjas.

pedhan

Detta gäller väl alla skogsägare trots annat yrke! Min granne togs sitt körkort i går,han äger skog men är till yrket f,d, militär!

Så om jag fatta rätt måste alla skogsägare ha körkort,åtminstånde sa han det.
Jag tror inte att han behöver ha nåt körkort inte nån i hans närmaste familj heller så länge han håller sig till sin egen mark, men om han hyr in grannen till hjälp så måste grannen ha körkort. Har för mig att kursledaren från skogsstyrelsen sa ungefär så.
Annons
Har man egen skog så behövs inget körkort, men om man sågar på grannens mark krävs körkort
http://www.oknaskolan.se/yh-uppdragsutb/motorsagskorkort
Körkort för motorsåg??? Inte kan man köra med motorsåg. Motorsåg är ett arbetsredskap.Det avser väl de stora arbetsmaskinerna som fäller skog,kvistar och
kapar träna.
Man kan tycka att det skulle vara lika farligt att såga ner träd på sin egen tomt,skog som hos grannen? I så fall ska väl alla som håller i motorsåg har körkort.

Det är troligen försäkringsbolag som varit framme?
Det är lite märkligt. Min bästa kompis har varit skogsarbetare i hela sitt liv och har utbildat folk i motorsågshantering, men han måste nu skaffa "körkort" om han ska såga åt någon annan.
Om jag fattat rätt så är det så att om man jobbar i sin egen skog behöver man ej nåt 'körkort' däremot om man jobbar mot betalning så är det kört ... rätt eller fel ???
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Produkter--tjanster/Utbildningar/Moto
rsagsutbildning-och-korkort/Motorsagsutbildningar-och-motorsagskorkort/

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem