Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows 10 installation

Windows 10 installation

Hej alla!
I augusti 2015 bad jag om hjälp med ett problem. Det handlade om att Microsoft inte lät mig installera Windows 10. Text enligt nedan.

Microsoft säger: Den här datorn kan inte köra Windows 10.
Om din dator.
Det här är orsaken till att det inte går att installera Windows 10 på den här datorn.
NVIDIA GeForce 7600 GT.
Skärmtillverkaren har inte gjort bildskärmen kompatibel med Windows 10. Kontakta tillverkaren för support.
jag säger:
NVIDIA GeForce 7600 GT är mitt grafikkort. Min skärm ar en Acer V203H.
Vad är hönan och vad är ägget? grafikkortet eller skärmen?
Hur kommer jag vidare?
Tacksam för hjälp
/Orvar

Nu har jag installerat Windows 10 med hjälp av en länk som jag fann i PC tidningen 10/2016.
länk: www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows 10.

Installationen gick smärtfritt och alla program och skrivare och scanner fungerar.
Skärmen däremot fungerar inte bra. Den har krympt i sidled. Nu kvarstår den ursprungliga frågan. Vad är ägget och vad är hönan?

hälsningar
/orvar
tacksam för förslag till lösningar.
Antal svar på detta inlägg: 5
ditt problem var ganska enkelt att svara på.

att du inte kunde uppgradera ,
berodde på att alla drivrutinerna inte fanns till din dator vid tillfället.

och gjorde inte vid det tillfället du använde din länk ovan.

så hönan och ägget är det samma idag som då.
NVIDIA GeForce 7600 GT är med stor sannolikhet det du har problem med

hade du lyckats tidigare hade din dator med stor sannolikhet kraschat

det gjorde min med med just det grafik kortets drivrutiner.

Det som skiljer nu och då åt är att i de senaste installationerna väljs en generik drivrutin som skall rädda situationen åt. och att vi förhoppningsvis får en bättre generell drivrutin från Microsoft .. i framtiden.

att det inte enbart räcker med NVIDIA drivisar beror på att typ Gigabyte har sagt att de inte skall underhålla några av deras versioner av moderkort, som i mitt fall en 5år gammalt kort.

medans mitt 16år gamla Dell dator med Gigabyte moderkort fungerade redan från dag 0.

och då blev det till att vänta till den senaste versionen av installation från Microsoft, där denna generella driv rutin gör att kortet fortfarande går att använda. och så här kan det vara från flera tillverkare. ASUS hade liknande problem för lite mer än 6månader sedan.. på ett par moderkort.. osv Lenoovo lika så..
Tack Göcke!
Det blir att åka till Nenonnet i Ullared och köpa nytt grafikkort.

/Orvar
Orvar , det låter lite långsökt om du bara kör vardags problem.. förr eller senare kommer det bättre drivrutiner , i ditt fall kan det ju kanske fixas genom att ändra upplösning av bilden .. testa det innan du kör något avanserat
Annons
problemet löst. köpte ett billigt grafikkort på Netonnet för 499 SEK.
Nu går Windows 10 som det skall och grafiken fungerar som den skall.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem