Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Lagringsenhet

Lagringsenhet

Jag märkte att C disken började minska på det lediga. så jag kollade under "Inställningar" >"System" > "Lagring" Där hittade jag "Hantera Lagringsutrymmen".

Nyfiken klickade jag på den och skulle kolla vad det var för något, på något sätt lade den till en extern hårddisk som lagringsenhet samtidigt som den sa att det inte att lägga till den.

Nu till mitt problem, jag kommer inte längre in i den hårddisken och datorn hittar den inte förutom om jag väljer Kontrollpanelen och lägg till enhet, den hittar inget nytt säger den med där finns en "Desktop" enhet.

Och det är hårddisken eftersom när jag drar ur elsladden så slocknar den. Kan jag på något sätt få bort att den ska vara en lagringsenhet eller är det kört? Tack på förhand, mvh. Bandit
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

vilken hårddisk drar du ut elsladden på?
är det en extern hårddisk?
Ja på den externa
hade du något av vikt på den externa disken?
Annons
Det minns jag inte :) men det vore kul att få igång den igen den är på 2Tb lagring men datorn hittar den inte.
I kontrollpanelen ser du alla fysiska diskar och alla partitioner , gör du inte det. Har du trollat bort dig.
Easeus har ett bra gratisversion av olika program att leka med. Men här kan du krascha allt om du är novis.
Vet inte om detta syns men ser hårddisken i kontrollpanelen som "Desktop" men det går inte att spara på den, öppna den eller formatera den.

https://we.tl/t-0oWI4Ow0NU

Har prova Easeus men den hittade inte hårddisken men annat på andra hårddiskar och när jag skulle återfå det så kostade det pengar.
Hm du försöker att hitta något på en disk du slagit ihop med systemdisken.
Och det du visar är inte kontrolpanelen i w10.
Kontrollpanelen visar diskar som disk0 disk1 osv
Och om partitioneringen är primär osv. Men inte vad som finns som filer.
Jo bilden kommer upp när man klickar på enheter i Kontrollpanelen, antar att du menar diskhanteraren som visar olika partitioner. Provade åter Easeus och nu hittar den filer som finns på hårddisken, men man måste betala ca 1000:- för att kunna återställa filerna och vem har råd med det?

Kanske finns gratis program som gör samma jobb.
Borde gå att komma åt från en Linuxdator, eller om du laddar ned ex Ubuntu och kör live från dvd-skiva eller usb.
Bandit, du måste själv bestämma dig.

ett är syftet att rädda filerna?
i så fall är PerAsks förslag utomordentligt bra (läs att du bör köra externa disken i ett nytt os , vilket som helst), men är disken formaterad så är fil tabellen struken, och då får du leta efter program som kan återställa fil tabellen. (raderade filer)

två är syftet att få disken som en egen löstagbar enhet med eget filsystem. och som en primär partition.
den senaste fixar easeus partitionshanterare (gratisversionen)
Gparted (linux) fixar det med.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem