Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Riksskydd

Riksskydd

Jag blev uppringd av ett företag som heter RIKSSKYDD Bevakningsbolaget.
Killen påstod att mitt personnummer och telefonnummer ligger ute på internet och därför ville sälja ett skydd till mig som hindrar att någon ska kunna använda mitt personnummer för att köpa varor i mitt namn på faktura som jag senare kommer att bli drabbad av…
Jag frågade killen hur många det var som har upptäckt mina uppgifter, han kunde inte se men ett tiotal påstod han...
På vad sätt ligger mitt personnummer ute på internet?
Går det att åtgärda detta till min fördel?
Antal svar på detta inlägg: 5
Om du har ett gratisabonnemang på Ratsit och registrerar dig kan du se alla personnummer och de fyra sista sidorna. Om det går att bli helt skyddad vet jag inte. Prova med att kontakta Skattemyndigheten.
Om någon beställer varor med mitt personnummer, så är det väl inte en bekräftelse på att just jag har beställt varan…
Det ska väl krävas av försäljningsföretaget mitt godkännande i from av min underskrift eller BankID.
Om jag får hemskickad en försändelse med en medskickad faktura som jag inte har vetskap om, så kontaktar jag naturligtvis resp. Företag och protesterar och efter överenskommelse, returnerar varan där företaget får stå för returkostnaden.
För ett tiotal år sedan fick jag plötsligt hemskickad en jättesnygg upplaga av en bok, som handlade om djur och natur, med jättefina bilder.
Jag ringde upp företaget och beklagade mig, jag fick till svar att mitt personnummer va bevis för detta köp, jag svarade att ett personnummer inte är en bekräftelse på någonting, det som gäller är min egenhändiga namnunderskrift med datum, eller BankID.
RÄTTA MIG GÄRNA OM JAG HAR FEL!
personnummer är inte en bekräftelse eller ditt mobilnummer
se upp det här är lurendrejeri eller osar det
Annons
Du skall inte köpa av dom för dom gör nästan samma sak dom varnar för.
nalle...
haha, det va ju det de gjorde, vad jag begriper...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem